måndag 9 juli 2012

Vänskap - en investering för själen


Idag funderar jag lite omkring det här med vänskap och vad den står för.


Jag tänker på dom som säger att dom är ens vän och så tänker jag på dem som ÄR ens vän. Jag funderar runt skillnaden på dom som är ens vän när de själva har behov, och på dom som man kan lita på finns där alltid oavsett vad som händer och hur länge sedan man sågs.






Det är en markant skillnad på att vilja vara någons vän för att man tycker om vänskapen som sådan och finner en slags platonisk kärlek till den andre personen och till vänskapsrelationen. Det finns ju dock de som ser sin vän som en slags "behovsfyllare" som man bara använder sig av när man behöver. Sen finns det dom som har sin vän som en slasktratt där de själva pratar oavbrutet om sig och sitt och glömmer att det finns ett utbyte där man ger och tar. De håller en envägskommunikation och monolog och som inte ens märker att den andra inte får något utrymme alls

Det är lite intressant att titta sig omkring ibland och se vilka slags vänner man har omkring sig. Vi väljer ju trots allt dessa personer själva och inget säger att man måste behålla en vän som inte ger något. Skapa din omgivning och uppdatera din vänskapsbank om den nuvarande inte känns härligt go´och stimulerande. Befinn dig i miljöer där nya sköna bekantskaper kan stiftas och underhåll sedan relationerna. Släpp de som inte tillför något till ditt liv och använd tiden till de vänner som förgyller, förskönar och lyfter ditt liv istället.

Var rädd om de vänner som är värdefulla för dig och tala om för dem vad de betyder. Även om de anar eller  redan vet det så gör det alltid gott att fylla på lite kärlek i en skön vänskap.

Håll dina vänner nära hjärtat och se vänskapen som en investering för både dig och din vän. Överraska, ge, ta, lev, skratta, fyll på, rensa ur och våga vara sårbar med dina vänner. Det är guld för själen




5 kommentarer:

  1. Tänkvärt skrivet om den viktiga äkta vänskapen. Jag är själv nu i en fas där jag sorterar bland mina vänner.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Precis!
    Precis - så är det :)
    Vi måste kolla upp vilka "vänner" vi har emellanåt.
    Vad vill dom, vilken relation har vi, är det mera ut- än in-, vilken balans har vår relation, känner jag mig tömd eller påfylld efter ett möte??? Dags att bryta . . . :/
    Jättebra skrivet av dig du fina - och jättegooo bild :)
    Var rädd om dig och det du står för, vinner du på :)
    :D

    SvaraRadera
  3. Riktiga vänner är få! Fint skrivet!

    SvaraRadera
  4. jag var slasktratt åt flickornas far i elva år. en man med en mun och dåligt humör. helt utan öron!
    men nog om det.
    NU har jag en vän jag verkligen vill lyssna på.
    och som lyssnar alldeles förträffligt bra på mig :)

    SvaraRadera
  5. Viktigt att fundera över, energitjuvar är inte bra i längden. Vänskap är viktigt att vårda där den är god. kram

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...