tisdag 3 juli 2012

Nu tänker jag blir drogfri

Som vi alla vet vi det här laget är socker en mycket vanligt förekommande drog i vår vardag och omgivning. En drog som snabbt skapar en lyckokänsla inom oss och fenomenal på att skapa ett begär och beroende. När vi intar socker går det direkt upp till hjärnan och dopamin och endorfiner skickas ut i vårt system på nolltid och vi känner oss lyckliga. Socker är alltså ren njutning. 

Kom bara ihåg att den här s k lyckan är mycket kortvarig och har så många andra negativa påverkningar på både kropp och sinne faktiskt.




I samband med detta ställer jag mig upp och håller handen på hjärtat och erkänner jag har länge varit slav under sockret. Älskar godis, choklad, chips och framför allt bakverk av alla dess slag. Jag har dock gjort uppehåll med jämna mellanrum och mått så mycket bättre.
Nu är det dags igen. Socker bye bye. I 1,5 vecka har jag nu varit sockerfri och jag börjar känna mig så nöjd. Om man ser livet ur ett holistiskt perspektiv på det sätt som jag gör ter det sig nästintill korkat att inte ta hand om kroppen så gott det går.  Skillnaden denna gång är att jag faktiskt äter frukt eftersom jag älskar dessa vitaminstinna och färgstarka härligheter. Jag tror dessutom att just min kropp behöver och vill ha frukt och grönsaker. Man får ju lyssna på sin egen inre barometer vad just ens egen kropp behöver.

Eftersom sockret faktiskt är en njutning är det en god idé att välja någon annan njutning som kan ersätta denna. Vi behöver ju alla balans, som ni vet. Mina njutningar som jag plockar fram som ett ess ur rockärmen när sockersuget slår till är:

Besöka fler konstutställningar
Coola tidningar som inspirerar
Musik som får mig att dansa fram genom tillvaron
Vackert komponerad mat som är nyttig
Egen tid i naturen
Vänner som inspirerar
Coola kläder som jag känner mig glad och snygg i
Härliga rökelser och doftljus
Pussa på mina prinsar
Skriva, måla, läsa
Sjunga
Meditera
Kurser

Ja listan kan ju göras hur lång som helst. Livet är fyllt av njutningar. ibland behöver vi bara lyfta på locket för att se dessa


19 kommentarer:

  1. Tack fina Emma!
    Även jag lägger handen på hjärtat och erkänner... Utbildad terapeut som jag är o allt. Socker har varit en följeslagare sedan barnsben, har alltid varit sockerkänslig. 1 liten bit choklad eller två geléhjärtan funkar inte. Socker är en lömsk drog, finns att få tag på överallt, i barnhöjd, i mat, i reklam... Hade socker kommit idag hade den blivit narkotikaklassad läste jag nånstans. Det tror jag med.
    Jag ska följa ditt exempel och göra mitt bästa, för jag vet att det går! ♥
    Kram på oss! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja socker är en lömsk drog. Men också komplicerat eftersom det bor så mycket dolt socker i livsmedel idag. Nåväl vi kan ju som sagt göra vad vi kan för att undvika dt vi ser. Ellerhur Ingela?!Ha det gott och kram på oss <3

      Radera
  2. Socker är skit, gott skit tyvärr :/

    Tänk att sockret som inte ens har varken kropp eller
    själ kan vinna över levande människor så lätt.

    Jag unnar mig en klänning för varje kilo nu, också bra skit ;)
    Fast igår råkade det bli fyra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det gott men det finna ju så mycket annat som är gott
      ...och kul...som härliga klänningar t ex
      kramar

      Radera
  3. :) det är ju socker i det mesta vi handlar tom i smörgåsskinkan.

    Jag mår pyton av för mycket socker... sover dåligt och för att inte tala om humörsvängningarna. Men som de flesta så har man ju perioder när man trillar dit...kan man göra sina sockerfria perioder längre och längre så är det ju en bra början. Man måste ta sig tid att känna efter hur mycket bättre man mår... för det gör man. Heja Emma ... det fixar du. Kram Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan du har så rätt :)
      Ja visst fixar jag det här...det sitter ju mellan öronen du vet
      Kramar till dig Maggan

      Radera
  4. Var stark! Åtminstonde med allt synligt socker. Jag äter inge "skit" typ godis läsk osv konstgjorda fabrikat mål osv...däremot frukt socker i frukt färskpressad jos osv då är vitaminerna viktigare än att inte få i sig lite....somsagt länge levE allt naturligt! LYCKA TILL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I´m strong och gör vad jag kan för att undvika dt synliga sockret...och vetemjölet för all del också..Länge leve det naturliga och back to nature
      kramar och tack

      Radera
  5. Du har så rätt, men jag är inte där ännu. Försökte äta efter lchf i flera år, visst blev jag bättre i mitt mående men inga kg försvann. Men nu gör jag en paus och funderar över vad jag vill. Men jag håller med dig om att det finns andra njutningar att ta till istället för socker. kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. just att lchf:a utan viktnedgång är trist.
      jag gav upp efter 6 månader.

      Radera
    2. Jag förstår
      Jag har ätit LCHF och visst gick jag ner i vikt. Kanske gjorde jag det ännu mer för att inte må så "berg och dalbane-aktigt" Jag ville ha en mer jämn nivå och balans. Jag mådde bra men jag kände att min kropp behövde lite kolhydrater och framför allt FRUKT.
      Idag äter jag potatis eftersom jag älskar den lilla vitaminberikade knölen men äter inte speciellt mycket pasta. Som sagt blött mjöl klarar jag mig utan
      Däremot synligt socker är det dags att transportera bort från mitt liv och skapa ett ännu mera sunt förhållningssätt. En sund själv bor nte en osund kropp och tvärtom du vet
      Kramar och lycka till

      Radera
  6. Jag håller tummarna för dig du fina :)
    För sockret är som dom flesta skriver här - skiit, narkotika o ett så beroendeframkallande gift, att det inte skulle få flöda fritt om det vore nytt idag - OM det över huvud taget skulle få tillverkas idag?!
    Själv har jag lyckats med att besegra den största delen av mitt sockerberoende - numera är det mörk choklad som gäller - och det går jättebra faktiskt :)
    Njuter av jordgubbar, naturella som dom är - bara så gott :)
    Och så njuter jag ju av mina gröna smoothisar förstås, det bästa för att dämpa sötsug anser jag, men du får hitta det som passar dig :)
    Meditation, Qigong och mysiga promenader med eller utan vovvsa är oxå underbart o njutningsfullt :)
    Lycka till du fina med varma kramisen
    Vill också skicka en varning - passa er även för Aspartam!!!
    Kring 100 fruktansvärda bivÄrkningar!!!
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag håller med dig och därför är det ett bra val att välja bort det "vita giftet" så gott det går OCH aspartam
      Jordgubbar är kärlek :)
      Tack och stora varma hälsosamma kramar

      Radera
  7. Ibland blir det för mycket socker känner jag. Fy vad jag inte mår särskilt bra då. Tänkte ett tag att jag skulle sluta med socker i mitt te men där går gränsen. Men i övrigt kan jag gladeligen dra ner även fast det inte är stora mängder jag äter.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att dra ner och minska är ju alltid något. Helst om du känner att du inte mår bra av det
      Men livet är ju en njutning också (står livsnjutare i pannan på Emma Karlsson)
      Det finns ju också ett naturligare sötningmedel som heter Stevia. Det kanske vore något
      kramar och lycka till

      Radera
  8. Hej Emma och ni härliga energikvinnor. Inga män som kommenterar här inte, men här får ni ett litet undantag. Det var ett tag sedan jag skrev här sist. Förstår Emma att mannen i ditt liv har insett lyckan (lite avis där). Du har en "golden attractiv soul". Själv är jag inne i en transformationsprocess med min Zahir. Jag vill i detta läge dela med mig med några bok-/bloggtips: Tro, dogmer och biologi av Bruce Lipton, Finn din energikod av Sanna Ehdin, Stoppa alzheimer nu av Bruce Fife, kostdoktorn.se (ödmjuk läkare internationellt erkänd), annahallen.se (kvinnoinriktad). När ni läser om LCHF försök att bortse från de ytterligheter som skrivs på olika forum och i kvällspressen. Försök bortse från uttryck som bantning, viktnedgång, och diet. Speciellt kvinnor måste inta hormonell homeostas och stressbalans innan ev. viktjustering inleds. Försök hitta essensen som innebär för att leva friskare, uthålligare, starkare, underlättar det om du minskar på kolhydrater (börja direkt att undvika vetemjölsprodukter och flytande kolhydrater, välj istället en variation av grönsaker) och öka på med mättade och omättade fettsyror (ekologiska ägg, kokosolja, creme fraiche, vispgrädde, kallpressad raps- och olivolja). Ev. kolesterolskräck försvinner när ni läst Fife och Lipton (+ även Ravnskov). Undvik tankar som förbud och måsten. Allt eftersom livskunskapen byggs på gör du medvetna, insiktsfulla, kärleksfulla val.
    En fundering Emma: skulle du kunna måla en enkel, normal, kravlös, kärleksfull MAN. Känns som det behövs både yin & yang ;-).
    definolin: instämmer i allt du skriver förutom att jag aldrig varit sockerberoende.
    Avslutar med vad jag definierar som njutning:
    Promenader
    Qi Gong
    Taiji
    Meditation
    Dansa
    Lyssna
    Känna
    Smaka
    Se
    Rotation
    Vibration
    Kontraktion
    Expansion
    Intention
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Lovebender, jag börjar med att tacka för definititionen "golden attractive soul" som låter som en ljuvlig definition. Så gott med lite manliga kommentarer här på bloggen. Det behövs verkligen
      Nåväl tack också för tips om läsning att ta till sig när det gäller kost och hälsa. Det kan säkert behövas. Det finns ju trots allt en djungel av litteratur i ämnet och kanske är det gott att ha lite hjälp att sålla. Jag personligen läser inte allt för mycket böcker av den här sorten. Jag frågar mest kroppen och kommunicerar med den på olika sätt. Sanna har jag redan läst och ser både ris och ros i den boken. Men så är det ju i de flesta. Det gäller att ta till sig russinen ur kakan så att säga.
      Jag slutar med sockret mest för att min kropp säger ifrån och tycker inte att jag behandlar den kärleksfullt när jag intar socker. Om vikten reagerar är det bonus;-)
      Vitt mjöl har inget i människokroppen att göra över huvudtaget så det plockar jag också bort så gott det går. Däremot äter jag frukt för det är vackert, vitaminrikt, sinnligt, gtt, njutningsbart ja allt som en njutande estet behöver helt enkelt
      Så till din förfrågan om att måla en man. Frågan har dykt lite oftare nu på slutet så kanske är det dags att tolka en manlig personlighet och återge i en målning. *funderar och spånar lite på det*
      Beträffande din transformationprcess med din Zahr får jag bara säga Lycka Till från hjärtat. Livet är en resa och det är gott att få delta. Ellerhur?
      kramar till dig

      Radera
  9. Kul att du slutat med socker. jag kände igen mig i det du skrev. Nu har jag varit sockerfri sedan 28/5 och det känns bra. Jag är piggare och mer stabil i humöret. Tack för dina lyckoönskningar du skickade med Vida.
    Lycka till
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till det och fortsatt lycka till
      Heja oss som gör aktiva val som är kärleksfulla mot kropp och själ
      kram

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...