måndag 2 juli 2012

Okonventionella hyllningar till det unika i oss alla

Det har kommit att bli extremt viktigt för mig att hålla mig skapligt stabil där jag själv känner att jag kommer till min rätt. Att känna mig trygg i mitt rätta element och forum. Det bor en konstnärssjäl i mig som ibland utkämpar en strid med en annan mer putsad sida av mig som försöker anpassa mig till de mer "fina salongerna" om jag uttrycker mig enkelt. Ibland skapar det här en inre konflikt och jag måste dra i bromsen och känna var jag är på väg och om jag gör saker för min skull eller om jag gör saker för att värdera mig utifrån andras förväntningar och samhällsmallar. 


Det kanske låter lite märkligt och vad vet jag, det kanske det är också. Dock har det blivit hanterbart för mig idag eftersom jag har plockat fram det här i ljuset  och som ni vet spricker alla spöken i solljuset. Jag älskar det okonventionella och firar gärna det berikande annorlundaskapet hos mig själv och hos andra runt omkring mig. Jag primerar det fria i varje enskild individ och älskar det som sticker ut. Inte för utstickandets skull utan för att någon vågar vara SIG SJÄLV och skapa sitt eget livsverk.

Exempel är när jag ser människor som utan betänkligheter går sin egen väg. Förebilder som vågar trampa nya stigar även om det inte alltid är the easy way.Jag tror att vi behöver rubba våra invanda levnadsmönster och sätta våra föreställningsvärldar i bredare perspektiv. Betänk att vi måste ingenting. Vi har fått en gåva som kallas livet och valet därifrån är faktiskt fritt. För att nämna några som jag tycker vågar är Kristina Lugn, Tomas Di Leva, Stefan Sundström, Alexander Bard, Gunilla Skyttla och Raine Navin, Bob Hansson, Birgitta Stenberg, Kerstin Thorvall, Ola Salo, Håkan Hellström ja listan kan göras hur lång som helst



Bara lite tankar som kom upp efter att jag sett veckans avsnitt av Work of Art (se avsnittet HÄR)och konstaterat att jag fullkomligt går i spinn när jag får ta del av deras okonventionella tankar och skapandekrafter. Jag finner stimulans i människor som vågar experimentera med livet och freestyla lite utan att låta rädslor styra.

Jag såg också en intressant dokumentärfilm om konstnärsparet Raine Navin och Gunilla Skyttla som jag gjorde ett starkt intryck på mig. Se den gärna HÄR



Kom ihåg att det är coolare att vara ett original än en halvtaskig kopia. Brinn för det som är du. Ingen annan kommer att föra din talan så som du

Kärleksfull måndag på Er

3 kommentarer:

  1. Tack för dina fina och kloka och i mina ögon sett sanningen. :) kram

    SvaraRadera
  2. Underbart! Vad jag tampats med när jag var yngre att inte vara just den jag var.. vad mycket lättare det är att vara sig själv i mänsklig version med styrkor och svagheter..

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag behövde läsa dessa ord i detta nu! TACK!! :)

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...