torsdag 22 mars 2012

Att vara rädd om sin kropp (själens sköna boning)

Jag har alltid sett kropp och själ ur ett holistiskt perspektiv. Alltså att kropp och själ hänger ihop och att man ur ett lite mer filosfiskt beträktelsesätt anser att helheten är större än summa av delarna och inget kan beskrivas enskilt utan kontext. En sund själ bor inte i en osund kropp och vice versa. Balans med andra ord. För att må bra mentalt och själsligt är det av stor vikt att vi värdesätter och tar hand om vår kropp. Själens enastående boning. Lovorda och och vårda denna fantastiska gåva som din kropp faktiskt är och  som vi tyvärr många gånger bara tar för givet att den ska fungera.

Ett fantastiskt sätt att attrahera och visa prov på förbättrad hälsa och vitalitet är att uppehålla sig vid hur underbar kroppen är.

Som ni vet så måste man ju inte vara perfekt för att vara alldeles underbar

Ett tips är att göra en mental tacksamhetsinventering emellanåt. Sätt dig eller lägg dig på en plats där du trivs och känner att du mår bra. Använd några minuter för att komma till ro och slappna av. Börja sedan vid hjässan och gå neråt, sakta och kärleksfullt, ända till tårna. Börja vid hjässan och säg saker som att. Jag älskar mitt hår som är både starkt, mjukt och tjockt. Den vackra färgen som passar min hudfärg. Går sedan vidare till ögonen. Jag tackar för mina stora ögon, som har en annrolunda grön färg och som gör att jag kan se allt vackert som livet har att erbjuda.
Fortsätt sedan neråt till kinder, mun, hals, axlar osv. Hitta på egna ord som passar dig men försök känna tacksamhet över allt som fungerar dag ut och dag in på din fantastiska kropp.
har du inte tillräckligt med tid kan du välja ut vissa delar som tex jag tackar mitt modiga, starka hjärta som är fullt till bredden av kärlek och som klappar jämt och balanserat dag ut och dag in. vad vore jag utan mitt enträgna och starka hjärta osv.
Dessa små inventeringsstunder när vi uppmärksammar och hedrar vår kropp påverkar oss både kroppsligt och mentalt. De höjer automatiskt din medvetandenivå gällande kroppens kapacitet och och skönhet och därigenom förminskas de felsökningar som vi alla till mans sysselsätter oss med dagligen. Exempel ¨på dessa kan vara tankar som "jag borde verkligen vara smalare" "min mage hänger nog lite väl mycket" "jag har för stor näsa" "mitt tunna hår liknar ingenting" "varför har just jag fått så små ögon" "kanske borde jag göra en ansiktslyftning eftersom jag har fått rynkor runt ögonen" osv osv
Dessa icke önskvärda och förminskande tankar får automatiskt mindre uppmärksamhet och plats i dina tankemönster om du fyller upp dina tankebanker med upphöjande, hedrande och tacksamma tankar om allt som faktiskt fungerar på din kropp.



Som Deepak Chopra förklarar i sin bok "Tidlös till kropp och själ"

"Kroppen biokemi är en produkt av medvetenhet trosfreställningar, tankar och känslor åstadkommer de kemiska reaktioner som uppehåller livet i varje cell. Intelligenta impulser skapar kroppen i ny gestalt i varje sekund. Det du är är summan av dessa impulser och genom att förändra deras mönster förändrar du dig själv"



Ett annat bra sätt att ta hand om sin kropp är att göra sin egen rosenskrubb att rengöra sig med. Jag ÄLSKAR rosor och blir smått lyrisk varje år när de vilda rosorna gör sin årliga entre. Jag plockar och lägger i skålar, på fat och i vaser. Hela lägenheten fylls av den ljuvligaste doft man kan tänka. Den här skrubbsalvan blir vacker, doftar gott och är helt naturlig. Hållbarheten är dessutom 6 mån så man kan också paketera i vackra små burkar och ge bort till någon man tycker mycket om.

Kronblad av 10 rosor som t e vresros eller parkrosor som växer vilt överallt
10 gram kokosfett
2 dl socker
1 d mandelolja
1 tsk rivet skal av citron

Smält kokosfett i vattenbad. Lägg överiga ingredienser i ett litermått. Mixa ihop med mixerstav till en jämn röra. Konsistensen ska påminna om pesto ungefär. Rör ner det smälta kokosfettet. Häll i skrubben i rena glas eller plastburkar.
man kan använda skrubben till hela sköna kroppen. Massera in efter ett varmt bad eller dusch. Låt verka några minuter och skölj av. Du behöver sedan inte smörja in dig eftersom skrubben innehåller naturligt fett.

Om ni, som jag, är intresserade av att använda naturens ljuvliga rikedom och skapa olika krämer, salvor och drycker att belöna kroppen med kan jag varmt rekommendera boken. "Lisens Örtspa" av Lisen Sundgren. En helt underbar bok med bra tips, vackra bilder och ovärderliga tips. Det var även där jag hittade receptet på rosensrkubben från början.

Lycka till och kom ihåg att du är vacker och helt unik.

11 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg. Detta måste jag dela med mig av. Detta ska jag ta dig på orden och använda mig av ofta. Vad det gäller din anti-jante-kvinnan så skulle jag vilja köpa den. kram Emma och ha en skön dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du gillar.
      Tur att du var ute i tid för jag har inte många kvar av det trycket
      kramkram
      E

      Radera
  2. Så fint du skriver du skriver om kärleken till oss själva och tacksamheten. Det är ju faktiskt så att vi förändrar vår hjärna rent fysiskt genom att tänka positiva tankar och träna meditation och Mindfulness. Precis som en violinist får mycket hjärnbark som sköter fingerfärdigheten och känsligheten i fingrarna, så får en deprimerad person mycket hjärnbark för negativa tankar och känslor "vi blir bra på att vara deprimerade" och tex plocka ut negativa nyheter, artiklar och fäster mer uppmärksamhet vid våra negativa livshändelser och tankar. Som tur är kan vi ju träna vår hjärna att bli mer positiva också! Där tror jag din övning ovan är jättefin!
    Vill man läsa mer om detta kan man läsa "Mindfulness i hjärnan", hon förklarar så mycket bättre än jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där är riktigt intressant och jag har tagit upp det i min bok som jag håller på och färdigställer
      Hjärnan är en fantastisk skapelse...och vi liksaså
      kramkram

      Radera
    2. Så spännande med din bok, det ser jag fram emot!

      Radera
  3. jag bestämde så sent som idag att jag har snygga ben!
    och som jag längtar efter din målning som jag vet är på väg till dalsland och en plats här hos mig :)
    kram och fullt ¤-ljus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är härligt AnitJante-ig...vi behöver fler som du i vårt samhälle
      kram kram
      (din målning lämnade göteborg igår eftermiddag....sol på dig)

      Radera
  4. Tack för ditt härliga och livsbejakande inlägg! Jag ler efter att ha tittat in här:-)

    Kram
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram och tack för att ni läser och kommenterar. Den är bloggen skulle vara rätt platt utan er

      Radera
  5. Hittade hit idag, har nyligen startat min resa mot en sund själ och kropp. Det här inlägget var alldeles underbart att läsa och något jag verkligen ska ta till mig. Har nyligen börjat öva mig i mindfulness så detta känns som en bra sak att lägga till det. Tack! Nu ska jag fortsätta att utforska din fina blogg!

    SvaraRadera