onsdag 26 juni 2013

KONST-igheter som skapar eftertryck och avtryck är äkta konst om man frågar mig


Att skapa från hjärtat är inte alltid lätt. Men alltid rätt. Ja om man ser det från mitt perspektiv vill säga. Jag älskar konst som kommer från en punkt inuti en annan människa. När någon ger den yttre världen en inblick i dennes inre värld. När man ger ett uttryck för det där som kanske inte alltid kan sägas med ord. 


Den fanns en tid när jag såg på konst på ett helt annat sätt. Jag tyckte bara att det som var vackert eller tekniskt välgjort och estetiskt komponerat var bra konst. Det kan det väl förvisso vara. Det bästa med konst är ju att det är upp till betraktaren att avgöra vad som är bra eller dåligt.



Idag finner jag konst som berör på ett eller annat sätt som bra konst för just MIG. Konst som antingen upprör, berör, skapar glädje eller eftertanke är bra konst. När någon, via sitt uttryck, lyckas kliva rakt innanför mina mentala gränsposteringar och bara berör ja, då finner jag det som riktigt bra konst. Om det sedan är estetiskt vackert eller nästintill fult spelar mindre roll för mig idag


När kreativiteten fått leva loppan hos skaparen utan yttre begränsningar osv ja då kan resultatet få ett personligt och unikt uttryck. Det är därför jag kan tycka att det är lite märkligt med fenomen som t ex Idol där någon ska sitta och bedöma och döma ut någons uttryck och kreativitet. När andra sätter tak på någons personliga sätt att förmedla en konstform. Nja jag tror inte riktigt på konceptet. Sen erkänner jag att jag tittat både en och flera gånger. Men det beror på att jag älskar musik och oupptäckta förmågor.

Nåväl nu har jag totalt glömt att kommentera mina nya målningar som jag lagt upp här idag. Haha typiskt mig att ta tag i en tanketråd och sen spinner jag en hel tröja på det och glömmer totalt vad jag skulle säga från början. Det här är alltså mina nya änglar som landat på mina målardukar. Den stora är född ur tanken att vara HÄR OCH NU. We only have control over two moments in our lives - here and now. Ja det enda vi har faktiskt

All lycka




2 kommentarer:

  1. "We only have control over two moments in our lives - here and now" - har aldrig tänkt så - men så sant och klokt.

    SvaraRadera
  2. Dina tavlor har verkligen hjärta! Kram

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...