onsdag 12 juni 2013

Magin som träder fram i en tiondels sekund när ställt om fokus


Här sitter jag en alldeles ovanligt vanlig torsdagsmorgon och har det gott. Fönstret på glänt och ett försiktigt sommarregn som ljuder som en symfoni i bakgrunden. Favoritfrukosten är framdukad. Den består av kanelkysst amatörlatte i favoritkoppen (som egentligen är en tekopp men vad bryr väl jag mig om det) äggröra och keso. Och tankarna som gör mig sällskap idag är att jag igår åter igen fick erfara det här med att om vi stirrar oss blinda på en dörr som stängts bakom oss så missar vi de dörrar som faktiskt kan öppna sig framför oss. Eller t o m som i detta fallet man missade dörrar som redan stod på vid gavel och bara väntade på att bli upptäckta. Det är så magiskt och underbart härligt när man får erfara detta. Den här personen var bara ett samtal ifrån en ny lycka och hela livet ändrade färg på en tiondels sekund.

Tittar du bakåt utan att du tänker på det? Kom då ihåg att det förflutna har vi redan lämnat så försök ställa in fokus mot ett annat håll. Har kanske du också dörrar som står på vid gavel i väntan på dig att upptäckas.

Kom också ihåg att de drömmar du har, har kommit till dig av en orsak. Ge dem en chans i alla fall. Alltid kommer det något utvecklande ur ett försök att göra sig själv en tjänst. Om vi inte försöker får vi aldrig veta.

Ha en fin och njutningsfull torsdag. Förgyll den efter bästa förmåga. Varje stund kan antingen vara lärorik och intressant eller bara jäkligt trist och avslagen. Välj inställning och position. I nuet finns livet. Det andra är bara rekvisita eftersom framtiden inte existerar och det förflutna passerat. Och framför allt stirra inte på dörrar som stängts då kan du missa de dörrar som öppnats


Puss och kram


10 kommentarer:

  1. Ja tänk va lätt det kan vara att vända sig om.....gång på gång för att titta på hur den dörren som stängdes bakom sig.....analysera varenda liten ådra i den och den är fortfarande lika stängd. Vilket den med all säkerhet också skall vara. Varför öppna upp något som redan är avklarat......kan man tänka. Att sedan fastna i "kallfarstun" mittemellan den stängda och den öppna tror jag är väldigt vanligt, och Där gäller det att se och förstå att inte bara titta på den öppna dörren utan också att ta sig fram till den och gå igenom. Ibland upptäcker man också små dörrar och fönster på sidan om som skall passeras och öppnas först innan den stora dörren nås. Men den stängda bakom kan man nu betrakta som erfarenhet och inkörsport....den framför som utmaning och framtid.....bara en tolkning så här en vanlig torsdagsförmiddag. Puss o kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra metafor och reflektion. Den tackar jag för och du har så rätt kära söstra mi
      storkramen
      <3<3<3

      Radera
  2. Det är nog rädsla som gör att man inte vågar se den öppnade dörren. Då får man tillåta sig själv att vila i farstun ett tag, tills benen är starka nog för att bära när man väl tar (det kanske stapplande) steget.
    Jag tror att tiden i farstun är viktig. Mycket insikter kommer där.
    Sedan upptäcker man dörren när man är redo.
    Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden i farstun mår vara viktig men jag tror det är farligt att fastna i farstun. Det är många som gör det. Believe me :)
      kram kram

      Radera
  3. Just nu - känns det som om flera dörrar står öppna för mig, känns spännande :)
    Njuter gör jag också - bl a när jag gör Healingkoden o då känner så'n kärlek :)
    Njuter gör jag också av att det nu är min rätta årstid, stanna tiden Nuuu, snälla :)
    Njut på du, är du värd - till 100 procent :)
    Njutsam somrig kram,
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt det låter Helen. GLad att du tycker att healingkoden fungerar också :)
      kramar till dig och all lycka

      Radera
  4. Ja, de där spännande dörrarna som öppnas.. just nu har jag några gläntande sådana där jag inte vet om jag väljer att stiga in.. eller nåja, bakom den ena så handlar det nog om han kommer sträcka fram sin hand och be mig kliva in <3
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi...nu talar du lite i gåtor och jag blir så nyfiken. Jag är övertygad om att du vet när det är dags att kliva in genom dörrar som leder åt rätt håll.
      All lycka och kram

      Radera
  5. Det ligger så mycket i det du säger och i det Maria säger. Just det om att vissa dörrar kanske skall vara stängda just då. Du brukar ju säga att man inte alltid får det man vill man får det man behöver. Tror att jag vet vem du pratar om och jag är så glad för dennes skull! Massor med kramar och värme till er alla!

    SvaraRadera
  6. Ja visst är det skoj A-C hihi...Ja vissa dörrar är så galet vidöppna men ändå missar man dem. Det är fascination
    Jag tror också dock a tt det är farligt att vara kvar i farstun för länge utan att öppna en enda dörr. många gör ju så och plötsligt var det försent. Nej jag är nog en förespråkare av dörröppning ganska hejvilt. Jag gillar ju släng-i-dörrarna-farser också. Kanske därför hela mitt liv är som en smärre fars emellanåt. Haha
    kram till er alla dänna öppa i Räfvåla

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...