fredag 21 juni 2013

Alternativa midsomrar är också midsomrar

Om man har sitt ursprung från Dalarna och numera är en exilkulla boendes i västkustens vackra huvudstad så går tankarna en sån här dag till barndomens midsomrar med folkdräkt, dans kring stången, spelemän som filade på sina felor natten lång och glada barn med blomsterkransar i håret. Säga vad man vill men nog är midsommarfirandets mecka ändå Dalarna. 



Jag har som lite äldre tonåring också tältat i Leksand och Rättvikstrakten och firat tillsammans med tusentals andra ungdomar i dagarna tre. Då jäklar var det fest kan tilläggas och jag är glad att jag upplevt även detta med allt vad det innebar



Visst är det nåt visst med årets längsta dag och nog är det lite magiskt att plocka sju sorters blommor och lägga under huvudkudden. Kanske också t o m springa över sju gärdesgårdar för att sedan drömma om sin tillkommande kärlek. Nu ska här tillägga att en riktig gärdesgård är ett slags hägnad byggt av parvis uppsatta lodrätta störar av gran eller en som sedan hålls ihop av vidjeband och däremellan flätas störar lite snett diagonalt däremellan som skapar ett slags staket. Göteborgarna har nämligen fått för sig att gärdesgård är en stenmur. Haha...det vet väl varje dalkulla med aktning att en redig gärdesgård är byggd i gran eller en. Den första har faktiskt hittats i Leksandstrakten och tros vara från 1000-talet. Nåväl vi dalmasar och kullor är nog rädda om våra tradition och kulturhistoriens värde. 

Hej hopp knätofs, dalahästar och hopp över gärdesgårdar i midsommartid :)

Dock behöver det här med alla dessa aftnar nyanseras lite och därför tänker jag publicera några ord som Ma Oftedal skrev på Facebook igår som var så klokt:


MIDSOMMARPANIK ?

Till dem som redan nu känner panik inför den stundande Midsommarhelgen, som inte har en majstång att dansa runt, barnbarn att hoppa grodor med, inte kan eller vill dricka snaps, ingen vänkrets i Skärgården att besöka, inte ens orkar eller kan sitta på en stol och titta på när andra roar sig – vill jag säga: Grattis!
Du slipper! Alla dessa ”aftnar” är ofta överskattade, på gränsen till stresskollaps, utarmande både ekonomiskt och själsligt. Njut av att du inte behöver fundera på om du ska pussa folk en, två eller tre gånger på kinden, vara för överklädd eller underklädd, ha rätt present med dig eller att jordgubbstårtan ska säcka ihop.
Man kan om man vill bestämma sig för att ta hand om sig själv sin själ denna helg, kanske göra ett visualiserings-collage, plocka fram sin gamla bibel eller annan andlig litteratur. Kanske har du någonting du vill måla, eller snickra, eller varför inte sy en ny gardin. 
Orkar man inte med det, så finns många andra på Facebook som också känner sig ensamma. Ta chansen och våga klicka på ”gilla” där ingen annan gjort det, våga kommentera, kanske skicka ett meddelande eller en app till någon annan som behöver tröst. Det finns så mycket kärlek i den här världen, både att få och att ge!

/Ma Oftedal



Så nu återstår bara för mig att önska alla en trevlig midsommar och kom ihåg att man måste inte göra som alla andra. Gör vad du vill med denna dag precis som du kan göra med alla andra dina livsdagar. Själv ska jag äta gott, plocka blommor och pussa småprinsar. Och imorgon njuter jag hav och drar till Danmark en sväng. Så kan man också fira midsommar

Love och ha det gott denna årets längsta dag

6 kommentarer:

  1. Pirjo Brandestam21 juni 2013 kl. 01:12

    Kloka ord som alltid Emma. Själv skall jag vara hemma och ha en helt vanlig dag. Det blev så i år och det känns inte fel. Kanske går jag i morgonrocken hela dan, vem vet? Är såååå emot allt det hysteriska som alla storhelger i regel är och i många fall bara slutar i en massa fylla och tragerier. Önskar dig en bra midsommar, hoppas att den blir som du vill ha den :) Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hade en harmonisk och skön stund
      kram
      EMma

      Radera
  2. En kärleksfull midsommarkram på dig från mig du fina :)
    Hoppas på kärlek i massor mellan dig o prinsarna :)
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en fin midsommar och idag (måndag) har jag min stora prins här hos mig och myser
      kram

      Radera
  3. Glad midsommar fina du. Känner mig också lite i exil just vid midsommar eftersom den är magisk hemmavid. Vilka kloka tankar från Ma Oftedal, tror fler skulle behöva tänka så.. själv hade jag en lugn midsommar där vi tog en stund i taget. Magiskt.
    Kramar och kärlek
    Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja midsommar i Dalarna är väl ändå det mest traditionsbundna och innesvärda
      Men det finns så många fina sätt att njuta av midsommar som alla andra helger och högtider
      Alternativa sätt är också sätt
      kramar

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...