fredag 19 november 2010

Dare to be different




Igår hamnade jag av en slump på en sida som handlade om annorlundaskapet. Som vanligt klappar mitt hjärta lite extra för detta. Ni vet det där unika och härliga som vilar utanför den förutbestämda samhällsmallen. Det stod "dare to be different" och handlade om att våga stå upp för bl a sin sexuella läggning. Vi har ju tyvärr fortfarande en stor del människor i vårt samhälle som lider av homofobi. Det här gör mig galet ledsen och besviken att vi i dagens s k öppna samhälle fortfarande har problem med vilka andra människor älskar och inte älskar. Kan Ni i ärlighetens namn förstå hur det kan vara möjligt. Är inte kärleken alltid det renaste oavsett till vilket kön den är riktad till?



Det får mig också att tänka på ett citat som är uttryckt av en amerikansk soldat i Vietnamkriget:


" They gave me a medal for killing two men and a discharged for loving one"


Hur kan vår värld vara så kärlekslöst grym att man blir belönad för att döda och bestraffad för att älska? Det här överstiger mitt förstånd och upprör mig enormt i varenda cell av kroppen.


Om vi då ska relatera till ett av mina tidigare inlägg den här veckan om att "Om jag blir upprörd av en annan människa beror det på att det finns något i mig att röra upp" och ja, det finns något i mig att röra upp här. Jag har en väldigt nära älskad person som är bisexuell och jag skulle aldrig någonsin älska denna finfina person mindre beroende på vem hon älskar. Vem är jag att avgöra det ? Ska vi inte alla fira det vackra i att känna kärlek, ge kärlek, ta emot kärlek och leva tillsammans i kärlek.
För mig är det en självklarhet att stå upp för KÄRLEKEN så som den är. Vi kan inte välja den eller välja bort den. Att älska är inget förhållningssätt och att förneka kärleken som den är - är att förneka livet i oss

Så släpp taget om gamla inpräntade fördomar och res er över sån förlegad skit. Håll om varandra, kramas lite oftare, le med hjärtat och ge mer kärlek än någon förväntar sig. Se det vackra i det som faktiskt fört oss hit en gång för vad vore vi utan kärleken?

Love

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte annat än hålla med dig. Varför skulle det var skillnad på en människas person för att han/hon älskar något annat än det vi själva gör? Är det inte det som gör oss alla unika....att vi just är annorlunda? Jag vet....det är inte så enkelt som jag säger....men det kunde faktiskt vara! Många av dessa personer får kämpa än mer än de som tycker sig vara "normala", vilket gör de ännu mer unika. Puss

    SvaraRadera
  2. För mig är kärlek alltid kärlek.. vilket kön någon älskar är ointressant. Jag tycker alla människor ska få leva som de vill så länge de inte skadar sig själv eller andra..

    Kramar

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...