tisdag 16 november 2010

"Blir du upprörd över en annan människa så beror det på att det finns något i dig att röra upp".


"Blir du upprörd över en annan människa så beror det på att det finns något i dig att röra upp".


Det är ett sant, sunt och klokt ordspråk tycker jag. Vi avgör ju egentligen själva vad vi vill tillåta oss att bli upprörda över. Oftast är det något inuti oss själva som blommar upp och slår tillbaka på den andres beteende eller aktion. När vi istället är sanna, väl förankrade, starka i oss själva tillåter vi inte andra att ha den makten över oss att vi blir heligt förbannade över något som ligger utanför oss själva. Då har vi istället förmågan att se vad det egentligen handlar om och förmågan att känna igen behovet som ofta ligger bakom beteendet och orsaken till att man brusat upp.


Har du någon i din närhet som du går och irriterar dig på? Har den isf rört upp något inuti dig som du omedvetet projicerat ut på någon annan?


Kanske något att fundera lite över denna tisdagskväll i november

6 kommentarer:

  1. Hej Emma! Har just hittat din trevliga blogg och tänkte bara säga Hej! :-) Hoppas du har en trevlig tisdagskväll! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej där!
    Så sant, så sant. Jag har blivit lite bättre på att inte röra upp. Mig själv. :-)
    Men jag påverkas fortf mkt av personer. Som står mig mkt nära. Av hur de är mot mig. Vad de säger. Och hur de för sig. Och det är väl naturligt. Men ibland önskar jag att jag inte åkte med. I alla dalar. ...
    Så svårt!
    kram!

    SvaraRadera
  3. Jag har under de senaste åren tagit till mig just detta. Därför har jag också blivit mycket bättre på att inte lägga energi på just sådant här. Men visst, en del människor fortsätter trigga mig men då beror det oftast på att de inte respekterar mig och min tid. Deras beteende påverkar mitt liv och det kan jag inte acceptera. Folk får gärna bete sig dumt men då ska det inte involvera mig.

    SvaraRadera
  4. Så sant som det var sagt.
    kramen

    SvaraRadera
  5. Det här med spegling är intressant ..
    Du utrycker dig så bra och detta är ett ämne som vi borde ta upp många gånger, blir så lessen att vi på livets väg är lite dåliga på beteendevetenskapen/känslor men är fantastiskt duktiga på teknik...
    Önska att vi va lite mer toleranta mot olikheter och även förstod att man skulle inte lägga aå mycket energi på att irritera sig över andra /vissa människor om det inte va så att dom ligger en så nära sitt eget beteende.
    Tack för dina ord
    varmaste kramen

    SvaraRadera
  6. Så sant, så sant.. men just nu är jag irriterade på hundägaren och det är ingen projektion men en krock mellan värderingar, tankar om respekt och ärlighet.. men det är ju en helt annan sak i min värld.

    Kramar

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...