torsdag 4 november 2010

Att vara förankrad i sig själv

Ibland har många av oss ett starkt behov av att vara förankrade i oss själva. Vara stadiga i vår existens och fristående från yttre påverkan. Behöver lugna tankarna. Stanna i ett NU som är utanför brus, intryck, avtryck och olika påtryck. Känna utan värdering och stoppa alla prestationsflöden och alla tankar som huserar likt ett virrvarr i våra mentala omloppsbanor. Vi behöver helt enkelt hämta hem oss själva, släppa taget och på djupet observera vad som händer inuti oss själva. Total sinnenärvaro. Här och nu. Tysta egot som så ofta väsnas med oss.

Det här är så otroligt viktigt när man känner att man kört fast och fastnat i oönskade mönster och tankeströmmar. När man nått en slags återvändsgränd där man krampaktigt försöker hitta lösningar, svar och en schysst quick fix utanför oss själva.

Men där finns inga svar. Någon annans lösning på diverse problem bär ju sällan svaren på mina specifika problem, behov och funderingar. Självhjälpsböcker, rådgivning, utbildning i all härlig och fantastisk ära men de sanna svaren för just dig hittar du bara inuti dig själv. Allt detta kan absolut vara till en stor hjälp men det är egentligen bara information och inte kunskap. För det är ju andras upplevelser, åsikter, sanningar och föreställningsvärldar som dessutom ärbaserade utifrån någon helt annan persons referensramar och perspektiv. I ett skarpt läge kanske de inte ens är applicerbara på dig och ditt unika liv.


Ett fantastiskt sätt ,som jag rekommenderar, för att landa, hämta hem sig själv och "stänga av" är meditation.

Lyssna gärna på det här för en liten stund och ge nuet ett annorlunda och småskönt perspektiv.

Öppna dig för dig själv och ge dig den egentid du förtjänar


Var rädd om Dig och ta vara på livet, stunden och nuet


Love

5 kommentarer:

  1. Du skriver ner dina tankar och teorier så fint och man sjunker verkligen in i textens betydelse och innebörd.
    Visst behöver vi finna egentid och vara här och nu för att inte jaga på i vår alldeles för hektiska livsstil som vi (de flesta) verkar helt uppslukade utav stundom.
    Vi har så många roller!!
    Skönt att du påminner oss om den viktiga balansen och egentiden!
    Trevligt veckoslut!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Kunde inte sagt det bättre själv. ;)

    Mediterar och yogar nästan dagligen + att jag många ggr per dag tränar "I nuet-övningar".
    Det gör mig harmonisk, glad och stark.

    Meditation åt folket!! ;)

    Varma kvällshälsningar från SoF.

    SvaraRadera
  3. Hej där!
    Så underbart skrivet! Och så sant. Jag har deltagit i mindfulness-grupper under ett halvår där det i mångt och mycket handlar om att landa. Hitta sig själv. Känna. Och tänka kring det. Eller tänka. Och känna kring det. Jag blir nästan alltid mer förvirrad efter ett grupptillfälle men i min ensamhet kan aha-upplevelserna infinna sig. Och jag landar. I mig själv. Och kan ta till mig det. Men det är svårt!

    SvaraRadera
  4. Stämmer in med dig helt och fullt faktiskt. Meditation är ett underbart sätt att finna lugn, sig själv och kontakten med "nåt mer". Som absolut inte behöver vara nåt främmande, "spooky" eller medialt overkligt. Nej det kan faktiskt innebära att få en närvarande medveten kontakt med sitt innersta och få känslan av att nå det rena medvetna centrum vi faktiskt en gång föddes med...utan påverkan eller pålagor. Sitt rena Jag. Puss ha en underbar novemberdag söstra mi: )

    SvaraRadera
  5. Underbart inlägg.. själv känner jag just nu att jag inte har så mycket att förmedla, behöver nog ha fokus inåt antar jag..

    Varmaste kramen från Liv

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...