söndag 6 maj 2012

Läsarfråga


Jag fick ett mail från en ung läsare som hade en läsarfråga som jag tänkte försöka svara på efter bästa förmåga
Som vanligt bär vi ju alla svaren inom oss själva så det jag förmedlar här är bara en reflektion och MITT sätt att se och bemöta omvärlden det är inte en universell sanning:

Hej Emma
Jag har ganska nyss upptäckt lagen om attraktion , eller Kärlekskraften, och njuter av den varje dag. Den fungerar och gör mitt liv i sanning lyckligare! Men jag känner mig samtidigt halv. Jag är 18 år och känner att jag saknar en partner, samtidigt om jag kanske saknar honom för sakens skull eller för andra personers skull- på något osäkert vis. Finns det något bra sätt att känna mig tryggare i den jag är- som singel- och njuta av mitt liv som det är UTAN att jämföra med andra människors liv genom kärlekskraften. Att vara lycklig och tacksam för människor jag älskar och som älskar mig vet jag drar till mig mer lycka och människor som älskar mig, men jag antar att jag tvivlar på vad jag vill i Hjärtat & hur jag ska göra. Ett långt mail blev det, men du är en förebild för mig och jag Hoppas därmed att du har lust att svara mig i mina nybörjar- och unga smått förvirrade tankar. 
Kärlek & Ljus.

Bästa läsare

Det är alltid svårt att svara på andras frågor som endast är baserade på några skrivna rader men jag ger en reflektion så får vi se om du kan ha nytta och ta del av mina ord eller om det inte alls känna aktuellt för just dig.
Innan jag borrar ner mig i Lagen om Attraktion vill jag bara inflika en liten sak. Du pratar om att du känner dig halv. När vi känner oss halva har det väldigt sällan med någonting utanför oss själva att göra. Vi vill väldigt gärna tro det och börjar genast leta orsaker, konsekvenser och handlingar utanför oss själva. Jag vill här illustrera hur jag tänker med en liten matematisk lektion som en metafor som vi sedan kan försöka applicera på oss själva och våra relationer.

En halv gånger en halv kan ju som du vet aldrig bli en hel. En hel gånger en halv kan heller aldrig bli en hel. Däremot kan en hel gånger en hel bli en hel. En hel gånger två hela kan bli slutligen två hela.

Vad menar jag här då, jo, om vi känner oss halva, vilket vi alla gör någon gång under livet, så söker vi ofta "helning" genom att hitta en partner som kan göra oss hela. Det är ett ganska skönt, tryggt och vanligt beteende men kanske inte det bästa om vi frågar själen eftersom någon annan aldrig kan göra oss hela utifrån. Det enda som kan göra dig hel är DU, min vän. Kan förvisso kännas både ansvarsfullt i överkant men också härligt att det är vi själva som har access till vår egen lycka. Ingen annan har det möjligheten faktiskt. Nåväl nog om det :)

Hur förhålla sig till din frågeställning ovan då kan man undra. Ja om man, som du förklarar mår bra i sig själv men saknar en partner och kanske ibland jämför sig med andra som redan har en partner osv så är mitt första råd - få dig själv att blomma i din fullaste prakt. Stanna kvar i dig och var den du söker. Kan låta flummigt men jag ska förklara.

När jag säger var den du söker så menar jag att man ska ge utrymme för det i sig själv som man söker hos någon annan för att lättare "attrahera" liknande personer till sitt liv. Alltså om man söker någon som är kärleksfull, glad, poetisk, öppen, intellektuell osv så är det dessa sidor hos sig själv som man ska odla och förstärka. Eftersom dessa sidor bara är positiva och kommer från din "önskebank" så är det här ett angenämt "arbete" att sysselsätta sig med. Om du betänker dig själv som kärleksfull, glad poestisk, öppen och intellektuell så kan du ju själv räkna ut att detta kommer att föra med sig många härliga omständigheter till ditt liv eftersom lika attraherar lika. 

Nästa steg är att fokusera på hur du vill att det ska se ut framåt när du träffar någon som har alla dessa härliga egenskaper. Hur kommer du att må, hur ser ert gemensamma liv ut, vad kommer det att betyda för din självkänsla osv. Alltså gå in och visualisera alla fantastiska omständigheter som kommer med på köpet när du träffar din kommande partner. Gå in i känslan och lek med fantasin att det redan skett och att han redan är i ditt liv. 

Det vi ofta gör fel här är att vi vet vad vi vill ha men vi fokuserar på avsaknaden av detta. Det som händer då är att vi "attraherar" ännu mer avsaknad eftersom det vi tänker på har en tendens att föröka sig, för så fungerar ju, som du vet, lagen om attraktion. Det du ska göra är att fokusera på hur det känns när du nått ditt mål och din nya härliga partner promenererar in i ditt liv.Känn efter så du inte har underliggande motstridiga önskemål. Befinn dig i den energin som du vill att han ska ha. Ge kärlek, var kärlek och se kärlek och det förökar sig. I promise. Det kan vara till vänner, till djur, till kassörskan på banken, till mamma, till naturen ja till allt som kan tänkas behöva kärlek. What goes around comes around

Fundera inte på HUR det ska kunna gå i uppfyllelse - känn bara ATT det ska gå i uppfyllelse. Universum sköter resten om du sköter din önskan. Lagen om attraktion fungerar oavsett om vi tror på den eller inte och  lagen kan inte heller skilja på svårighetsgrad eller storlek. Attraktionspunkten är lika oavsett om det handlar om 5 kronor eller 50000000 kronor. Det som skiljer är vår tveksamhet till att det ska kunna införlivas eller ej. Alltså när vi önskar oss riktigt stora saker eller händelser är det otroligt lätt att dessa önskningar slår följe med en inre tveksamhet till att det verkligen är möjligt. När vi bär på en inre tveksamhet så fokuserar vi omedvetet på avsaknaden och vår attraktionspunkt ligger inte i rätt energinivå för att attrahera in det vi vill ha i våra liv. Därför säger jag till dig att släpp iväg din önskan och släpp tanken på huruvida det är möjligt att uppfylla eller ej. lämna över det till Universum :)

Kom också ihåg att känslan vinner alltid över tanken så även om du säger att du tror på något men känner att det inte är så, så är det känslan som är attraktionspunkten.

Slutligen vill jag säga att det bästa sättet att få en hjärtevän är att vara en. Njut av livet på vägen mot målet. Lyfta dig själv med självkärlek. Odla vackra tankar och göra goda gärningar. Fylla dina dagar med sådant som är passion för dig. Låt andra vara som de är och låt dig inte smittas av negationer men låt dig gärna inspireras och smittas av andras positivismer. Sist men inte minst - ha tillit - och som Benjamin Syrsa sjunger på julafton - "allt du önskar kan du få".

Lycka till och kom ihåg att sträcka på dig och tro att du är nåt´för det är du ju
Kram
Emma

2 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska "ledord" till en ung människa. Även en sund vilja av dig unga person att använda dig av attraktionslagen. Jag hoppas innerligt att du kan ta till dig så mycket som möjligt och kan lära dig använda dig av detta i ditt fortsatta liv.
    Ha en fortsatt härlig söndag....Ciao å kärlek

    SvaraRadera
  2. Jättekloka ord - fulla med kärlekens budskap :)
    Säger som "Äntligen": hoppas denna unga människa tar till sig din fina klokskap, full av kärlek :)
    Och lycka till själv på din väg - med kärlekens budskap :)
    Kärlekens kram från mig i soliga Viken
    :D

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...