söndag 2 december 2012

När du gör nåt´ - gör det då med hela hjärtat, annars kan det liksom vara...




Första advent och jag har redan ätit tre lussebullar trots att klockan bara är 10.00. Och inte har jag ens vett om att ljuga om det heller. Är man en professionell livsnjutare så är man. Nåja jag har självklart promenerat halvmilen med min lilla hårige vän innan så att jag med gott samvete kan lura i mig att det är ok då. Det var -10 grader här på kusten idag och det bet skönt i kinderna när vi filosoferade oss fram bland anrika kvarter, vackra kyrkor, gamla landshövdingehus och kala frostbeklädda träd som viskar att vintern är här trots att snön lyser med sin frånvaro.

Tankar som följde mig på vägen denna adventsmorgon var det här fenomenet med julkort. Julkortens mecka måste väl ändå vara Sverige. Det dunsar ner en miljard på-löpande-band-signerade julkort från mer och mindre bekanta och vänner. Synnerligen trevligt absolut, men lite märkligt kan jag tycka. Självklart ska vi fortsätta skicka julkort men kanske fundera på varför vi gör det egentligen och om vi lägger ner lite själ i det eller ej. Varför skickar vi inte ett kort bara därför att,  i oktober eller april när mottagaren som minst förväntar sig det. Tänk så gott att få ett handskrivet brev eller kort mitt emellan alla fönsterbeklädda kuvert. Jag brukar faktiskt skicka lite kort då och då helt utan anledning för att jag vill säga "hej jag tänker på dig och du finns med i mitt liv även fast jag inte ser dig varje dag"  Kan dock bli ännu bättre på det och det ska jag också. 

Förra året skänkte jag pengar till stadsmissionen istället för att köpa och skicka julkort för jag tyckte att det var en fin och symbolisk gest. I år ska jag faktiskt skicka julkort igen. Men handgjorda detta år. Jag tar lite kärlek och laddar ner i min hälsning i år. Det är så många jag saknar och då vill jag att de ska ha något som är gjort från hjärtat och kanske känner de sig lite mer betydelsefulla då. Eller så är det bara jag som känner mig lite märkvärdig för att jag knepat och knåpat. Jaja det låter vi vara osagt.

Det här är  funderingar som jag har runt många saker idag. Det man gör bör man göra med hjärtat....eller inte alls. Förlåt bara om du kan FÖRLÅTA t ex. Annars är det ju bara tomma ord utan innebörd och det cirkulerar redan tokmånga tomma ord i vår värld. Var sann där.  

Fråga inte hur någon mår om du inte har tid att vänta på vad dom verkligen tänker svara. Fråga gärna Lena om hur hon VERKLIGEN mår och lägg handen på hennes så ska du få se att det blir ett annat möte än om vi bara säger "Tjena Lena, hur är läget" och sedan hastar vidare i vår högpresterande tillvaro, utan att ens stanna upp och vänta på ett svar om hur hon verkligen MÅR. Vi tror att vi inte har tid. Men vi har tid att bry oss om varandra. 

När du leker med dina barn och barnbarn gör det med både kropp och själ då. Sitt inte och tänk på något annat medan du låtsas leka med bilbanan eller spela memory , för barn är otroligt intuitiva och de känner det. Var både mentalt  och kroppsligt på samma plats. Eller var inte alls. För att prata med någon som bara hör istället för att lyssna är något av det mest obekräftande som finns och barnen är värda vår uppmärksamhet. 

Ja kanske försöker jag säga att livet blir mer LIV om vi investerar ärlighet, närvaro och kärlek i det vi gör och företar oss. V

Ha nu en fin första advent och gå all in på den här vackra söndagen

Puss och Kram

11 kommentarer:

  1. Jag har slutat att skicka Julkort för flera år sen. Jag gör som du, kan se ett kort nånstans och tänka på någon speciell. Då köper jag kortet och skickar det utan någon särskild anledning. Mina döttrar och min syster får ofta vykort. Ha en skön söndag Och första Advent :) Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man ska ju skicka kort av rätt anledning
      kramar till dig

      Radera
  2. jag har bestämt att hoppa julkorten helt.
    befriande. skickar gärna post och brev och vykort lite hur som helst ist. fast jag har varit FÖR snäll i år med alla paket, gratis tishor och gåvor.
    I vissa fall får man inte ens tack.
    Stor kram till dig från Ed i Dalsland där det är snöfritt, 10 minus och strålande solsken ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så är det tyvärr här i livet Jeanette...ibland får vi inte ens tack. kanske är det bara att acceptera att det är så. Ge för att du vill ge och förvänta dig inget tillbaka. kanske äger de inte bara förmågan att känna tacksamhet
      kramar till dig

      Radera
  3. Här är det glittrande snö och solsken. Härligt vinter alltså. Jag håller med dig och jag har inte skickat julkort på många år. Men i år har jag ju skapat egna så i år ska jag skicka några. Kanske dimper det ner ett hos dig också ;) Vi får se. kram kram Blir körigt för en träff på onsdag för mig trots allt. Vi får hitta en tid nästa gång jag kommer. Kram och ha en underbar advent. Det vet jag att du kommer ha, för du kan det där med att njuta av livet och stunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med egna och personliga kort
      Vi kan ses en annan gång
      kram kram till dig

      Radera
  4. Just nu sitter jag med ett litet leende på läpparna, ibland är det liksom som om dina inlägg bara träffar så där rätt.
    Idag har jag suttit o funderat på just julkort....jag gillar också och göra mina själva, men sen är det det där med- Vem ska jag skicka dom till?
    Men nu när jag läste detta inlägg så ska jag med HELA mitt hjärta verkligen känna in vem mottagaren ska vara. Inte några utskick till någon, bara för att... utan nu ska det vara med HELA hjärtat, annars får det vara.:-) Tack Emma o en adventskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej annelie. jag är glad om jag kan inspirera dig
      Tack och en stor kram till dig denna måndag i december

      Radera
  5. Att ge en gåva utan hjärta o själ - eller att leka med våra barn - utan närvaro - fungerar inte alls så bra :/
    Så jag håller med dig till 100 % - så träffsäkert så :)
    Och - julkort, hm ... dom ska skickas med hjärtevärme,
    annars kan de va' .... hoppar nog dom även i år, tror jag.
    Här är det massor av snö och minus 10 ungefär, birrr - men jag har varit ute två gånger idag iaf :)
    Så mysigt med alla ljusen som lyser hos "alla" :)
    Hos mig lyser värmeljusen o röda höga ljus, så vackert :)
    God Advent på dig med värmande kraamis,
    från mig i snöiga vintriga Viken :)
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt Helene
      Låter som om du haft en härlig första advent
      kramar till dig

      Radera
  6. Klokord som vanligt.. jag skickar inga julkort längre men har funderat på att skicka en bunt tacksamhetskort till de jag tycker om... men när de minst anar.. kramen från Liv

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...