torsdag 20 december 2012

Allt måste inte vara logiskt förklarbart och intellektuellt försvarbart...vissa saker bara ÄR...


"Kärlek i vardagen"
Valnöt som gömde två små vackra hjärtan under det hårda skalet. Tänk så många hjärtan som gömmer sig bakom hårda skal hos oss människor också.

Att vara smart och riktigt klyftig, tänka mycket och ha en väldigt intellektuell inställning till livet kan utgöra ett problem för oss människor. Nu tänker ni förmodligen att nu har hon väl helt flummat ur totalt. Nej det har jag faktiskt inte. Jag ska förklara hur jag menar. Självklart är det inte ett problem i sig att tänka och vara logisk och intellektuell. Men problemet uppstår om vi låter detta intellekt dominera oss på bekostnad av vår känslomässiga och andliga natur. Alltså om man tänker för mycket och existerar i hjärnan mest hela tiden och analyserar saker och ting, människor, händelser och gör ständiga konsekvensanalyser om livet i allmänhet så avtar vårt förtroende för vår egen intutition. Vi litar helt enkelt inte på det vi känner. Det här kan bli rätt förödande och frustrerande för många eftersom vi inte litar till den inre rösten, magkänslan och den "sufflösen" som vi alla har inom oss när det är dags för ett beslut eller val av något slag. Vi slår nämligen bort det vi intuitivt känner eftersom vi inte kan rättfärdiga eller förklara det logiskt för oss själva och/eller andra. Vi askärmar oss från den intuitiva information som vi faktiskt har tillgänglig överallt inom oss själva och som oftast är de svar som gör oss mest tillfreds, nöjda och lyckliga i förlängningen. Om vi utgår för mycket från hjärnan och bortser från hjärtat går vi oftast efter det som är mest invant och mest "easy way out" bra för andra, praktiskt men tyvärr i förlängningen längst ifrån vår egen personliga lycka. Det största kriget vi människor utkämpar är det mellan känsla och intellekt. Intellektet "tycker" och hjärtat "känner".

Om vi står inför ett val av betydande art kan det vara bra att fråga sig själv. "Om jag fortsätter exakt som jag gör nu i 10 år till, hur ser mitt liv ut då och vad kommer det att kosta mig". Eller annan effektiv frågeställning att ställa sig är "om jag bara skulle ha ett år kvar att leva, hur skulle jag göra då" Man kan också leka med tanken "hur skulle du tipsa din vän att göra i samma situation" Som vi alla vet är vi ju lite mer fritänkande, kloka och modiga när det gäller att ge råd till andra jämfört med när vi ska ta liknande beslut själva.

Så mitt tips idag är att vara lite mer i hjärtat och lite mindre i hjärnan för att kunna fatta beslut som gagnar DIG på ett sätt som berikar din framtids välmåenden. Det är inte alltid lätt att följa sitt hjärta men det är alltid rätt. Sluta leta efter svaren för du sitter på dem 

Lita på dig själv och på att dina val fattas bäst av dig i samråd med dina egna känslor 

Lycka Till


3 kommentarer:

  1. Underbart! Hjärta före hjärna <3
    /Sofia

    SvaraRadera
  2. Ja du, kände igen mig i det här.. ibland blir jag för intellektuell och analyserande.. och ibland för känslomässig.. behöver båda mina delar helt enkelt...

    Kramar från Liv

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar värld nu till jul :)
    Hjärtan är ALDRIG fel, aldrig .... :)
    Hjärtat är viktigast . . .
    Vi ska lita mer på hjärtat o inte låta hjärnan styra så mycket, tycket du inte :)
    Och - våra önskningar och våra tankar IDAG, bäddar för framtiden, så känner jag iaf :)
    Och - tankarna ska inte komma från hjärnan - utan inifrån - HJÄRTAT, så blir det bra - och precis som det ska bli o vara :)
    Hjärtligt värmande kram från hjärtat nu när 21 dec 2012 varit o allting :)
    :D

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...