söndag 29 april 2012

Filmtips med känsla för känslighet



Igår var jag på en underbar film. Det var en prisbelönt dokumentärfilm som heter "För dig naken". Det är Sara Broos som gjort en filmatisering om konstnären Lars Lerin och hans liv. Den var både rörande, rolig och otroligt utlämnande på flera sätt. Man "kände sig" rakt igenom filmen


För er som inte vet vem Lars Lerin är så kan jag meddela att han är skandinaviens bästa akvarellmålare. Han skapar verk som är magi utan slut. Han kan återberätta en verklighet genom sina färger utan censur. En förmåga att måla ljuset och skuggorna som om det vore självklart att förflytta verkligheten till en bit akvarellpapper. Han målar sagor av liv och jag kan inte nog förklara hur grymt imponerad jag är av hans skapande.
Lars har levt ett hårt liv fyllt av alkohol, tabletter och psykisk ohälsa. Vi får följa honom när han träffar kärleken i sitt och liv och Sara Broos är suverän på att skapa en otrolig närvaro i filmen. Jag ska inte berätta för mycket för jag tycker verkligen att, om ni har möjlighet, ska gå och se denna underbara filmatisering som återspeglar en människa i hela sin mänskliga sårbarhet. Jag älskar när människor visar sina mänskliga sidor och vågar vara i sin trasighet utan att försköna det sanna i att vara naggad i kanterna och tilltufsad av livet. Vi bär alla vårt eget mångfacetterade spektra av liv. Jag hyllar också de som lyfter fram annorlundaskap och livets skuggsidor som en del av det som kallas att vara människa.

Filmen går på Folkbio´s biografer runt om i landet så den visas inte på de vanliga biograferna dock.


7 kommentarer:

  1. Lars Lerin är en helt fantastisk konstnär - troligen den bästa vi har i landet idag. har sett flera av hans utställningar och det är en sådan fantastisk upplevelse att man häpnar.

    Jag har sett lite av dokumentären på SVT (nyhetsprogram, tror jag) och varit på besök hos Sara Broos helt otroligt begåvade och duktiga föräldrar Karin och Marc Broos i Värmland, när jag jobbade som nyhetsreporter på SVT.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja han är makalös på att förmedla med akvarellfärger. Det är magi. Försök se filmen om du kan
      Ha det gott
      kram

      Radera
  2. har hört talas om denna film och tänker se den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det...du kommer inte att ångra det
      kram kram

      Radera
  3. Det låter så enkelt på något sätt. Men att balansera på en knivsegg och ha sitt liv utlagt till allmän beskådan, dvs konstnärens roll, ofta även som föremål för voyeurism von oben, det är verkligen ingen lätt sak, enligt mitt förmenande.
    Bättre villkor för konstnärer och "kulturarbetare", som Reinfeldt så föraktfullt brukar håna i Almedalen, det är som jag ser det avgörande för att vår gemensamma mänsklighet ska tillåtas få vara sig själv utan pansar.

    SvaraRadera
  4. Såg den på teven härom veckan,,,,så bra!!!

    SvaraRadera
  5. Såg den på TV,,härom veckan,,,så bra!!!!/ Anna-Karin

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...