lördag 16 april 2011

Ahimsa

Jag känner ofta att jag vill och behöver göra något för att skapa en bättre värld. Här och nu. För dig, för mig och för alla andra. Och var börjar man då  - jo hos sig själv förslagsvis. Utifrån den grundtanken började jag intressera mig för principen Ahimsa. Det är en slags moralisk princip som handlar om ”icke-våld” eller snarare ”undvikande av våld” inom bl a buddhismen och hinduismen och som innebär att man inte bör skada eller döda andra levande varelser. Principen hör samman med idén om skapande av negativ karma genom våldshandlingar.
Vissa uttolkningar av Ahimsa-begreppet säger att det inte enbart handlar om att avstå från rent fysiskt våld mot till exempel andra människor, utan att det också handlar om att man också bör odla och välja ett sinnelag som vägrar befatta sig med exempelvis illvilliga, hatiska tankar och känslor riktade mot andra personer. Detta samtidigt som man avstår från att tala illa om andra människor, eftersom man då begår ”verbalt våld” genom att orden man använder ger uttryck för negativa tankar och känslor. I samband med denna mer psykologiska tolkning förekommer det också i vissa kretsar att man propagerar för att en människa rent allmänt bör leva sitt liv ”så bra som möjligt”; vara god och ärlig genom att exempelvis inte ljuga eller utnyttja andra människor, vara kärleksfull etcetera. Vissa menar att ”där det finns kärlek, finns det ahimsa”.
Det här är en princip som jag känner att jag vill sätta mig in i lite mer och faktiskt försöka efterleva i största möjliga mån.

När jag sökte information om Ahimsa på nätet hittade jag denna enkla med vackra text här

I vårt dagliga liv möter vi människor som är lyckligare än vi själva är och människor som är mindre lyckliga. Några skapar beundransvärda saker och andra mest problem. Vad som än brukar vara vår vanliga attityd gentemot dessa människor och deras handlingar, kan vi glädjas med andra som är lyckligare än oss själva och känna medkänsla med de som är olyckliga, uppskatta de som skapar beundransvärda saker och förhålla oss lugna och fokuserade inför andras negativitet kommer vi vila i en sällsam förnöjsamhet

Sov nu gott alla fina och spara sköna minnen under huvudkudden för vackra drömmar skull

Love

3 kommentarer:

  1. Instämmer härliga du! Sweet dreams.

    (Har lagt upp en ny fin bild från dig hos mig. Länkar såklart hit :)

    Kram, Helene

    SvaraRadera
  2. Ja, om jag visste hur jag ska länka, så skulle jag göra det :)
    Jag vill nog leva så - mår så dåligt av våld, hat o illviljor :/
    Jag gillar budhismen o hindusismen osv, där icke våld råder på alla nivåer :)
    Men har aldrig hört ordet: ahimsa, så vackert :)
    En riktig kärleksfull, medkännande kramis till dig med massor av ahimsa NU :)
    :D

    SvaraRadera
  3. Underbart med så vackra tankar om varandra. Så fridfullt i både hjärta och själ när man släpper negativitet och våldshandlingar. Att tänka kärleksfulla tankar om andra ger ju så mycket till gagn i sin egen boning. Att ha en värmande syn på det som finns runt omkring oss ger den glöd som behövs i livet. Love ya.....Puss

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...