torsdag 18 februari 2010

Att hela sig själv och vara grundad i den man ÄR



Skickade ett mail till en bloggvän igår och hon skrev...men Emma det där borde du lägga ut som ett inlägg och sagt och gjort - här kommer det...dock i en liten reducerad variant


"Jag som coach kan aldrig hela någon annan men jag kan hjälpa till att skapa ett utrymme för Dig att älska dig själv och därigenom hitta kraften och möjligheten att hela dig själv. Med det menar jag att "utrymmet" som jag benämner det, är det space som skapas inuti och runt omkring en människa för att sikten ska bli klarare och man blir mer grundad i sig själv.

Jag menar många tror ju t ex att dom kan bli helas av en annan människa, t ex en partner, vän eller coach.Men ingen annan kan ju hela någon annan. Ingen kan, hur mycket man än älskar någon, lyfta upp någon annan över vattenytan om inte den själv vill och är villig att göra själva jobbet.

Tänk dig t ex att det står en människa på ett köksbord och ska med armkraft lyfta upp den andra på bordet. Det börjar ju bra och man kommer en liten bit sen tar det liksom stopp. På samma sätt gäller det rent mentalt när man ska "lyfta upp" någon annan. Man måste själv göra jobbet.


Man bör också sortera och städa i tankemönstren för att bli varse om vad som är ens egna tankar och värderingar och vilka som är andras tankar, präglingar, yttre påverkan osv. Plocka bort det som inte är sant för en själv för att ge utrymme och skapa plats för egna värderingar tankar och känslor. Alltså skapar vi utrymme igen :)

Man kan ju också se på det här med hela människor på ett rent matematiskt sätt som Raymond Ahlgren sa i sitt sommarprogram - En halv gånger en halv kan ju aldrig bli en hel. En hel gånger en halv kan ju heller aldrig bli en hel. Ellerhur ? Man måste själv bli hel i sig.

När man skapat sig själv det här utrymmet, eller den här fria sikten in på sig själv, är det lättare att älska sig själv vilkorslöst och verkligen SE på den egna personen så som man förtjänar att bli sedd av sig själv och därigenom bygga en självkänsla och en självtillit som gör att man blir hel och får en känsla av att man är stark och vet vad man vill med sig själv och sitt liv.

Nu blev det kanske luddigt eller klyschigt men det är så jag tänker när jag möter mina klienter, vänner och medmänniskor och för all del så coachar jag även mig själv :)

5 kommentarer:

  1. Så klokt skrivet och tänkt. Vi människor måste själva ta ansvar för våra liv. Sedan kan man hjälpa och stötta varandra, naturligtvis, men jobbet det måste varje individ själva stå för.

    SvaraRadera
  2. klok som alltid vackra du. så sant när vi helas växer vi och möter själen i ett rum av evigt nu.
    kram

    SvaraRadera
  3. Det gjorde du rätt i att lägga ut! Kramar

    SvaraRadera
  4. Vad härligt och så sant. Ingen kan lyfta någon annan såvida den inte själv hjälper till. Det finns alldeles för många som försöker hjälpa och hålla andra flytande men som inte kommer att lyckas därför att den andre inte förstår att den måste hjälpa til själv.

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...