torsdag 25 februari 2010

Har Du tänkt på att hur Du ser på andra säger mer om Dig än vad det säger om andra

Vi säger ofta att man alltid ska vara ÄRLIG och självklart ska man primera ärlighet
Dock inte till vilket pris som helst kan jag känna rent spontant. Sätt nu inte morgon
kaffet i halsen när jag säger att man inte behöver vara brutalt ärlig men vara en skön och sann person ändå. Jag tänker så här nämligen.

En god vän har klippt sig och jag tycker att det blev apfult. Ska jag vara ärlig eller ej ?! Ja, sug på den du. Jag anser att svaret är NEJ, jag behöver inte komma med min ÅSIKT. För det är ju faktiskt det det handlar om i dessa fall. Alltså min åsikt - inte en universell sanning. Så bara för att jag inte säger min åsikt betyder det inte att jag inte är ärlig. För jag personligen känner att ordet ärlighet gifter sig bra med ordet sanning och MIN åsikt är inte en sanning. Ellerhur? Varför såra någon med en egentligen ovidkommande åsikt.

Däremot om någon ber om ens ärliga utlåtande(alltså åsikt) anser jag att man säga sin åsikt eftersom vederbörande uttryckligen bett om ens åsikt.

Det handlar inte om att vara en blek ja-sägare eller feg och konturlös person som inte står för vad man tycker. Det handlar kanske mer om att tycka vad man tycker men att våga låta en del åsikter om andra stanna kvar i ens egna tankemönster istället för att såra andra.

Det här är ju som vanligt ingen sanning utan bara MITT sätt att se på saker och ting. Du kanske har ett helt annat sätt att se på det hela och meningsskiljaktigheter berikar och nyanserar livspaletten...Ellerhur ?

kram

7 kommentarer:

  1. Kloka ord! Verkligen!
    Kram ifrån Peter Olofsson som "halkade" in på ett bananskal på din fina och livsbejakande blogg!

    SvaraRadera
  2. "Härtill är jag nödd och tvungen!"
    Vadå? Jo, att via en typ av masskommentar ge mig ut i bloggdjungel för att hitta nytt "villebråd" till min blogg Oumberligating! Okej, riktigt personligt blir det självklart inte på detta sett, men som sagt någon måste ju börja säga "Hej" och det har ju fungerat förut så varför inte idag? (ler)
    Kanske har du fått en rad ifrån mig förut, då kanske det kan upplevas som lite nonchalant, men har man som jag nu bloggat i över ett och ett halvt år så börjar minnet svikta. Många byter bilder och startar upp en andra blogg, precis som jag.
    Fick nyligen ett argt mail ifrån en kvinna som fått en liknande kommentar som jag gjort som den här, hon skrev att hon undanbede sig reklam! Intressant, reklam är väl om det handlar om pengar och att sälja något, min blogg har ingen reklam och jag tjänar inte en krona på den. Den är helt min egen "värld", till glädje för en del och till förtret för andra! (ler)
    Den enda eventuella baktanke som finns är att har man lust så kan man titta in på min andra blogg
    www.jernsaxen.blogspot.com den är lite allvarligare och startades upp för att hitta kvinnor/tjejer som precis som min Fru är långtidssjuka av olika anledningar!
    Ja, gör vad du vill med dessa rader!
    Passar på att önska en fin Fredag och en Trevlig Helg!
    kram ifrån en som heter Peter Olofsson!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig, lite ödmjuk kan man allt vara.

    SvaraRadera
  4. Mycket klokt!

    Blir så arg på de som sårar genom att säga "sin" ärliga mening stup i ett.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Ibland har jag haft en förmåga att tala innan jag tänkt... vilket jag många ggr bittert fått "äta upp". Vis av erfarenheten försöker jag numnera tänka innan jag talar. Fast bara för att man tiger betyder det inte att man inte har någon åsikt.

    Att inte säga något kan ibland uppfattas som att man inte tycker något ex.vis är snyggt, men personligen tycker jag att det är bättreatt vara tyst än att vara rak på sak i ett sådant läge.

    Jag förespråkar ärlighet, men det är inte solklart i alla lägen.

    Varm helgkram!

    SvaraRadera
  6. ja det är ju sås ant. att vara sann innebär inte att gå och säga sin åsikt i allt särskilt om det innebär att det sårar andra. att vara sann är att stå och vara saNN MOT SIG SJÄLV. MENINGSSKILJAKTIGHETER berikar och min åsikt är inte en sanning.
    kram

    SvaraRadera
  7. tack för titten på min blogg
    vilken bra,intressant,lärande och tänkvärd blogg du har
    i like it
    Var inne på din dotters blogg och tittade på dina tavlor,du är verkligen duktig,känner att det finns tankar o mening bakom varje tavla eller hur

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...