onsdag 2 januari 2013

En morgon bland andra mornar i en stad bland andra städer





Ett sätt som jag använder mig av när jag behöver inspiration till mitt skapande, oavsett om det gäller skrivandet eller målandet, så är det att promenera. Att promenera på gator som säger mig något och insupa en energi och historia som berör. Man kan ju säga att jag hamnat rätt om man vill ha gator med anor omkring sig när man hamnat i Majorna. Arbetarkvarteren i de gamla delarna av Göteborg. Här är inte allt perfekt och glassigt fräscht utan mer lite charmigt och bohemiskt smårörigt. Gatorna är sneda och vinda precis som de gamla husen som kantar trottoarerna likt trofasta vänner från förr. Jag njuter av att börja dagen med en sådan "filosofie promenad" som jag brukar kalla dem. 




I parken intill kulturreservatet här ute i Majorna står en vacker grön bänk med inskriptionen  "Tillägnad vår vän Olle Grönlund. Använd den med omsorg"

Jag bukar fundera på vem Olle Grönlund är. Egentligen spelar det mindre roll vem han är. Det härliga, tycker jag, är att någon varit så omtyckt att han fick den finaste gröna bänk tillägnad sig. I park där barnens skratt klingar mot himlataket. Det är fint och jag sitter på den med omsorg.


En annan person som också promenerade för att samla inpsiration till sitt skrivande var rollkaraktären Gil i Woody Allens film "Midnatt i Paris" En riktig feelgood-film som jag varmt rekommenderar om ni inte redan sett den. Jag vill dock utfärda en varning. Det finns en risk med att se denna romantiska rulle. Du kan drabbas av en stark vilja att ta nästa plan till Paris redan innan filmen ens tagit slut. 

16 kommentarer:

  1. jag njuter din akvarell varje dag. på hedersplats här i mitt hem. och jag vill ha ett turkosfärgat ljus bredvid så att det matchar.
    att gå i löst sittande snygga jeans är ett utav mina mål inför midsommar.
    min bror bor på Gudmundsgatan. är det i närheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du tycker om din tavla och att den har hedersplats.
      Gudmundsgatan vet jag faktiskt inte vart den ligger. men jag kan itne alla gator här än. Jag är ju dalkulla som du vet :)))
      kramar till dig du härliga

      Radera
  2. Pirjo Brandestam3 januari 2013 kl. 00:10

    Visst är det vackert i Majorna ? Jag skulle inte för allt i världen vilja flytta härifrån. Tror inte att denna charm går att hitta någon annanstans i Göteborg. Förstår mycket väl att du får inspiration att skapa av att promenera runt och se allt det vackra.
    Ha en bra dag :) Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är underbart. Välkomnande och varmt
      kramar till dig

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det så! Att promenera vevar igång tankarna, fogar samman kropp, tanke och själ, öppnar upp.
    Och Majorna är fantastiskt fint. Min älskade växte upp där, så för mig har området också en ytterligare dimension...tänker på hur han sprang runt och spelade fotboll där, som liten pojke. Långt, långt innan vi ens visste om varandras existens!
    Kram,

    SvaraRadera
  5. Promenader är en lisa för själen! Finns inget som rensar skallen så bra :)

    SvaraRadera
  6. ja, jag skulle vilja flytta precis till majorna när jag flyttar till göteborg. :) Men det är väl inte så lätt att få tag i bostad där kan jag tro. Förstår att du får inspiration av miljön. Sett filmen har jag också, en härlig film <3

    SvaraRadera
  7. Visst är det skönt och inspirerande att promenera! Den där filmen är ljuvlig! Vi såg en bra film i går - A royal affair - otäck men bra och oerhört vacker. Kram!

    SvaraRadera
  8. Olle G var en kille på 27 från Majorna som hittades drunknad efter en personalfest o utkväll för snart 5 år sen! Kusin till ett par kompisar till mej här i Falun och jobbade åt ett ex till en kompis i Göteborg! Vännerna har bänken som "kontaktplats" med Olle!

    SvaraRadera
  9. Promenader i vackra miljöer är verkligen en vän i tanken.. Jag älskar Majorna på alla vis.. det är en härlig stadsdel.
    Kramar du finaste
    Liv



    SvaraRadera
  10. Morgonpromenader är en härlig start på dagen. Jag längtar till Göteborg när jag ser de vackra bilderna.

    Tack för filmtipset!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Frida
    ja visst är det härligt att tänka lite så där lagom nostalgiskt hur allt såg ut då när tiden var ung och allt var annorlunda men ändå likadant. Härligt
    kram

    Annica
    Ja promenader är sannerligen en lisa för själen. Kanske t o m en överlevnad för min själ
    kram

    MarieLouise
    Men vet du en sak. Jag sade precis lika som du tills jag bestämde mig att även denna gång använda mig av Lagen om Attraktion och ja som du ser så bor jag här idag. Vandrar precis på de gator jag önskade mig och kan kalla den här stadsdelen för "hem" Ingenting är omöjligt så länge vi försöker. Du är så välkommen hit
    kram

    Queen of Kammebornia
    Tack för tipset. Ska lägga den på minnet till nästa gång det är dags att ha en liten movie-evening
    kramar

    KH
    Men hallå vem är du? Hur stor är sannolikheten att någon läser min lilla blogg och samtidigt vet om bänken här i Majorna och t o m dessutom vet vem Olle var. Blir helt nojigt glad och lite smått fascinerad här. Händer ju nästan inte liksom? Känner vi varandra eller? Ser att du bor i Falun men jag är ju från Ludvika så jag antar att det är en ren slump (om det nu finns någon slump)
    kramisar

    Vida
    Ja visst är det en underbar del av Götet. Mmm...love it
    Men jag älskar också att du kommer hit ibland och förgyller Majorna lite extra
    kramar

    Anna-Karin
    ja morgnoprommisar är GULD. Du är så välkommen hit till pärlan vid kusten
    kramar

    SvaraRadera
  12. :-) Slumpen eller ödet har nog en del i ens liv! Jag ramla in på din blogg helt av en slump! Hade inge för mej, satt o läste lite bloggar och rätt som det var så fick jag syn på TAVLAN! Började läsa o kika runt i din blogg, där blev jag kvar. Tavlan skulle bli min...men än har inte bil o hund tänkt lika som mej! De förbrukar min lön lika fort om inte snabbare än jag tjänar in den! ;-) Min bil-doktor har nu konstaterat att jag inte ska ha bil! :-) De får de mest underliga fel! Har du hört nån annan som stänger av ljuset med vindrutespolningen!? Näe, inte han heller! ;-) Jag har gjort "motsatt" resa som du! Flyttade som 18 åring från Göteborg till Mockfjärd! Far mins rötter finns här i Dalarna...Hamnade sen som ensamstående 2-barnsmor i Falun! Just nu har jag sett deras far på Farmen! Ingen, absolut ingen, kan förstå hur denna förvandling av honom gick till...Han följde mej inte ens ut i skogen o plocka bär o svamp! Men här är Tomten far till alla barnen! ;-) Nu fick du en liten självbiologi av mej...:-))))))))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen KH
      Ja slump och slump...jag tillhör ju den gruppen människor som inte riktigt tror att slumpen existerar så nån mening har även detta :))
      jaha så du gick och blev dalkulla och jag gick och blev göteborgare..haha ja så kan det gå...Jag är självklart alltid dalkulla men jag tokälskar Götet så här blir jag allt kvar ett bra tag till.
      Kul att du hittade till mig och trivdes här
      Hoppas vi hörs igen här på livsvägen
      Kramar till dig
      Emma

      Radera
    2. Jag åker fortfarande HEM till Göteborg! Men jag åker även HEM när bilen vänder tillbaka! Har tillgång till en lägenhet centralt så några gånger per år åker jag ner. Ens rötter/ränder tvättas aldrig ur! Visst är det en mening med det mesta som sker...Även om slumpen kan vara med o styra... :-) Kram

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...