tisdag 12 november 2013

(G)ängel under construction


Jag har länge funderat över en målning som vill bli målad. Den är sprungen ur en tanke om att det finns änglar vandrandes på jorden lite varstans. Där man minst anar det finns de där människorna som jobbar i det fördolda och som är goda av goda skäl så att säga. Ni vet de där som gör saker för att de vill glädja någon annan och INTE för att de själva vill ha kredit eller bekräftelse för att de är så goda. De där som kan hjälpa någon utan att någonsin berätta att det var dom som gjorde det.



Idag var det dags gå in i ateljén och påbörja arbetet rent praktiskt. Det blir en (g)ängel. Alltså en ängel som ingår i och skapar goda sköna gäng med plats för alla. En fin själ  som alltid finns där. I med och motgång och som har det renaste hjärta och uppsåt. Den här (g)ängeln tror på människan, kärleken och en bättre värld. Han har heller inget behov av att utmärka sig. Det är som om han har små trådar av kärlek knutna mellan sig självoch sin omgivning. Och kisar man med ögonen i motljus är jag övertygad om att man kan se dess vingar. Tunna och lätta som en fjärilsdröm finns de där på ryggen


Jag har träffat just en (g)ängel en gång. En yngling i ett gäng med huva med kepa under, nedhasade byxor, en cigg i handen och allmänt gänglig, precis som hans övriga sällskap som var fyra ytterligare killar av samma stil och ålder. Det var en sen regnig och genomkall natt när jag skulle hoppa på en spårvagn som höll på att åka ifrån oss. Vi springer allt vad vi är värda men spårvagnföraren struntar blankt i oss och tänker stänga och åka. Då får (g)ängeln syn på oss och avviker från sitt "coola gäng" och springer tillbaka bara för att köra in sin fot och stoppa vagnen så att vi ska slippa vänta 50 min på nästa spårvagn eftersom det var mitt i natten. Hans polare ropar åt honom att komma och undrar vad han gör mitt i spöregnet eftersom de var på väg åt ett annat håll. Vi hann bara ropa tack den gången. Men jag tänker på honom och hans fina gest och jag blir glad och varm av tanken.

Min tanke är att dessa (g)änglar ska vara en symbol för den godhet, glädje, kamratskap, omtanke, medvetenhet och mod som är motsatsen till mobbing.

Fortsättning följer på denna målning....och på mina tankar om vikten av (g)änglar i vårt samhälle och i våra skolor

Puss kram och understanding



2 kommentarer:

  1. Så underbart skrivet (som vanligt) :)
    Jag har också träffat en så'n ängel - också i ett gäng killar :)
    En mörk höstkväll, kymig känsla, rädsla - men helt plötsligt spricker denna ängel upp i ett leende o säger: Hejsan tjejer, så fina ni är :) och - vi var 3 "tjejer" på dryga 50 som skrattar lättade befriat så skönt :)
    Och - visst minns vi dom - länge, länge :) finns kvar i hjärtat :)
    Och - är inte även DU en av dom änglarna tro :) ?
    Änglakram för en bättre värld med mera omtanke :)
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt. Visst blir man själaglad när de dyker upp
      Nej jag är nog ingen ängel hörru...men kanske bara någon som vill göra vad som går för att skapa en bättre värld. Det är ju också förvisso bra
      Men tack från hjärtat
      Kram
      E

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...