tisdag 19 november 2013

Varje dag är en speciell dag....


En tisdag i mitt liv. En alldeles vanlig dag. Det mest värdefulla vi faktiskt kan ha. Tänk så många som fått livet omkullkastat eller gjort "high five" med döden och skulle göra vad som helst för att få tillbaka en alldeles vanlig dag. Det glömmer vi med jämna mellanrum. Jag tänker faktiskt i ärlighetens namn ganska ofta på det. Hur vackert det s k vanliga är. Ta det här med vardagar. Något som vi inte värderar speciellt högt. Jag hör ofta att folk säger "äsch, det duger tillvardags" eller "det vara bra en vanlig vardag" eller "det ser rätt grått och vardagligt ut" Som om det vore något halvdant som vi bara måste igenom utan engagemang och fascination. Vi glömmer en sak då tycker jag. Alltså att var-dag rakt översatt blir typ varje dag som vi får i gåva att förvalta. Vad kan vara större än det?

Ja jag vet att jag tenderar att låta religiös eller hög på något. Och ja kanske är jag hög nu igen. Hög på livet. Jag har ju en tendens att bli det med jämna och ojämna mellanrum. Men jag har inte speciella finkläder, finporslin eller finsmycken som jag använder vid s k speciella tillfällen. För mig är varje dag ett speciellt tillfälle och allt ska levas fullt ut. Varje dag är ett fantastiskt tillfälle att leva fullt ut och med hjärtat på vid gavel

Jag har t ex en bloggvän som legat på sjukhus vecka in och vecka ut (om det inte t o m är månader) och nu kan vara hemma och säga godnatt till sin älskade son i sitt eget hem, vandra ute i naturen i sakta mak och bara vara i en alldeles vanlig dag. Det ÄR guld. Jag kan inte låta bli att se det så. Hon hjälper mig att inse detta ännu tydligare. Vi måste ju inte blåsas omkull av livet för att inse dess storhet.

Så dagens tips blir att:
 * räkna alla saker som du värdesätter i ditt liv just nu, 
* vad du vill göra mer av 
 * vad du kan plocka bort ur ditt liv för att skapa en större livsglädje. 

Det är ju trots allt du som väljer.

Allt gott och vackert önskar jag dig denna härliga novembertisdag. En alldeles härligt speciell tisdag i ditt liv


2 kommentarer:

  1. Jag älskar vardagen!
    Fast finporslin och finkläder det har jag allt, jag använder det varje dag bara ;)

    SvaraRadera
  2. Vad du har rätt i det du skriver. Du är en klok kvinna :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...