lördag 30 juni 2012

Att hänföras mitt i vardagen där livet faktiskt bor

Att tillåta sig att LEVA i vardagen och hänföras av det enkla som finns framför oss här och nu är en gåva som en del människor har naturligt. Andra kan träna upp det, jag lovar. Att inse att livet är som mest vardagligheter och alldeles "vanliga" dagar utan vare sig glamour, glitter eller välfärdsrikedomar i överflöd och ändå finna att vi är rikare än rikast om vi lär oss värdesätta det stora i det lilla. Att inte låta livet glida om oss på raksträckan medan vi letar efter den 
så kallade lyckan.

Lyckan är HÄR och lyckan är DU. 

Den nu tyvärr avlidne komikern och författaren Lasse Eriksson skrev i en av sina underbara böcker:

"Jag har skalat 200 000 potatisar och kan inte erinra mig en enda" 

Det han syftade på var att vi har så mycket vardag och liv i våra liv som vi varken tar notis om eller känner tacksamhet för utan bara låter passera i väntan på något bättre och större. Men vad kan vara större än att vi kan gå, stå, se, höra, lyssna, leva, välja, känna, älska ja allt som vi tar för givet. Vad är större? Leta inte efter blåbärssylt när du sitter mitt i blåbärsbacken med hela marken fylld av de läckraste, energirika och smakrika blåbär. Enjoy istället, här och nu


(Och till er som inte ännu läst den här boken, med samma namn som citatet, vill jag bara säga - gör det. Eller en ännu större rekommendation är att lyssna på den som ljudbok för halva upplevelsen är när Lasse själv läser och framför sina tankar med sin energi och sköna dialekt.)



Jag har under min arbetsvecka i Stockholm fått möta och se så många exempel på tillfällen att förundras, fascineras och hänföras av. Jag har träffat många nya härliga människor som delat med sig av livsöden och mentala ryggsäckar som gjort dem till de individer de är idag. Människor som inte låtit deras sorger stoppa dem att leva fantastiska och innehållsrika liv. Jag stannar, tar in och känner enorm tacksamhet att få dela dessa livshistorier.

Jag har också träffat min fina vän Liv och fyllt på mig själv med energi och inspiration. Vi delade en kväll i vår vackra huvudstad med långa intressanta samtal under en promenad över söders höjder utmed vattnet medan kvällssolen la sin magi över staden. Jag hänförs åter igen över att kunna ta del av en sådan kväll mitt i vardagen och livet. Hon är en liten ängel på jorden med en stark utstrålning och skön energi som når in i mig på ett givande sätt. Som om det inte vore nog hade hon en gåva till mig som gjorde mig lite rörd i hjärttrakten. En önskeask att lägga sin önskan i och bära runt halsen. En gåva att minnas och som påminner om att allt är möjligt. 



När jag ska runda av, packa ihop och sticka hem har min härliga kollega också en gåva till mig för att visa sin uppskattning över vårt fina samarbete. Den ljuvligaste doft man kan tänka och som dessutom är inköpt på Victoria Secret i New York. Inte fy skam mår jag säga. Varje gång jag smörjer mig med denna kommer jag att påminnas om att någon uppskattar mitt arbete och min sätt att dela med mig. Tacksamhet igen.


Hur ofta stannar du upp och tillåter dig att hänföras i vardagen? Över känslan av en färsk persika i handen, smaken av svenska jordgubbar, känslan när ett barn lägger sina knubbiga armar om din hals, leendet från en tacksam äldre dam som fått hjälp över gatan eller hur vackert det är när havet smeker strand i en försiktig våg 


Ha en fin lördag och njut av att vara du
Puss


3 kommentarer:

  1. Omöjligt att BLI lycklig går enbart att VARA lycklig.

    SvaraRadera
  2. sån skön läsning.
    när jag sitter på altanen hos K och dricker gott kaffe tänker jag så.
    så lugnt, så trivsamt. vilken rikedom :)

    SvaraRadera
  3. Har inte läst något av honom, men nu blev jag sugen. Tack själv för härlig kväll.. och även om jag inte känner mig som en jordängel är jag glad över att du ser det hos mig...


    Kramar

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...