onsdag 6 juli 2011

Att vara i nuet

Att vara i nuet och fånga dagen är något vi alla säger, skriver, läser och tar till oss. Men att införliva detta fullt ut är ack så svårtl. Att leva i nuet är en av dom större utmaningar vi ställs inför, vi som lever här i 2000-talets gryning. Vi skjuter upp sådant vi vill till förmån för "måsten" som vi själva skapat. Vi säger nej till oss själva varje gång vi säger ja till något som vi egentligen inte vill. Vi oroar oss för framtiden och grubblar över gårdagens händelser. Kontentan av detta är tyvärr att vi missar hela poängen med nuet. Det är dock nuet som ÄR livet. Det här andetaget är just nu ditt liv och det enda som du har i dina kupade händer. Gårdagen finns inte längre och morgondagen kanske inte ens inträffar, men NU har du.



Echardt Tolle sa följande kloka ord om att fånga nuet:


" Ingenting har någonsin hänt i det förflutna. det har hänt i nuet. 

Ingenting kommer någonsin hända i framtiden, det kommer att hända i nuet!
Du kan bestämma att " Ingenting existerar utanför nuet" 

Det förflutna är ett minnes-spår, framtiden är ett "påhittat nu", 
när framtiden kommer, kommer den som nuet"







En av dagens fångastundenaktiviteter var kaffelattedate på stan med två jag tycker mycket om. Mums för själ och gom. Sweat Coffeebar här i Göteborg toppar förresten min lista över Sveriges godaste och mest välgjorda latte tillsammans med Cafe Engeln i Ludvika. Jag är en total lattelover och gör ständigt research och efterforskningar var de godaste lattarna tillreds. Det är livsviktigt för stunden, livet och kärleken att dricka latte med klass :)

Kom nu ihåg att livet står inte i farstun och väntar till du har tid att ta itu med det som du egentligen vill. Livet är nu...och nu...



Har ni förresten sett att jag lånat en bit av himlens färg till min blomma idag. Härligt med lite himmel i barmen.

Love

3 kommentarer:

  1. Mmmm, nuet är livet :)
    För mig bidde det glass . . .
    . . . och för dig - en latte :)
    Love på dig mä :)
    :D

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Du har helt enkelt så där härligt rätt. Jag kan också funderat ibland, som jag tror du vet, om vi/jag överhuvudtaget Fångar dagen eller om det bara blivit en klyscha. Jodå, det gör jag....lite oftare ;)....men bra många gånger har jag sett de bara rusat förbi...igen! Love ya. Puss

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...