onsdag 20 november 2013

Tänk om det inte finns någon väg till lycka utan att lycka är vägen....

Jag har ett tag sökt efter något som jag egentligen inte vetat var det har varit. Det låter märkligt jag hör ju det. Men om jag säger så här då. Jag har en längre tid haft en känsla av att jag behöver en "nyckel" till i min mentala verktygslåda för att kunna komma vidare i min utveckling. Förmodligen kommer jag alltid vara på jakt efter intressanta saker att ha i min mentala verktygslåda eftersom jag är en nyfiken och öppen person. Men det här verktyget är något som får mig att stanna lite mer istället för att rusa lite mer så som de flesta gör idag. 

När jag idag hittade något som jag tror leder mig till ett ännu mer fantastiskt sätt att möta mig själv och mina medmänniskor på så var det som att hela jag sken upp som en solig vårdag i april inombords. Många saker blev inom loppet av någon minut fullständigt sekundära för mig. Kanske berättar jag ännu mer en annan dag. Men än så länge måste jag forska vidare i detta och se vart det leder mig och min utveckling. Så mycket kan jag säga som att det handlar om källenergi, känslor och viktigt på riktigt. Galet intressant!



Man kan säga att dagens resultat i ateljen har samma tema. 
There is no way to happiness - happiness is the way
 Det är faktiskt ett buddhistiskt ordspråk som jag absolut lever i enlighet med. Även om jag ibland trillar av min livsintention och tror att jag kan jaga lyckan utanför mig själv. Men det slutar alltid med att jag trillar i diket och får påminna mig själv om att jag är ute och cyklar nu igen. (ja jag vet vissa av oss behöver tjonga näsan i kaklet riktigt många gånger innan vi förstår) För den lyckan som man springer benen av sig för att hitta är den sortens lycka som är kortvarig och flytandes på ytan. Lite som en konstgjord andning. Gott nog för stunden förstås. Men vi måste alltid hitta ett sätt att andas för egen maskin för att det ska fungera i längden


Lite så ser jag på det här med lycka. Det finns ingen väg till lycka - lycka är vägen. Erkänn att det känns gött någonstans där hjärtat är som varmast om det faktiskt är så det är. För då behöver vi aldrig sträva efter lycka. Då är den här hela tiden. Den har bara olika nyanser, intensitet och styrka

Ni som kommer på vårt vernissage den 29:e eller 30:e november har möjlighet att se denna målning tillsammans med alla mina andra nya och gamla målningar. Och självklart utbyta några ord om livet i allmänhet och lycka i synnerhet. 

Alla är så hjärtligt välkomna till Djurgårdsgatan 47 i hjärtat av Göteborg

Puss på er alla härliga kärleksvarelser i världsrymden. Ha en go´dag och lev gött tills vi hörs igen




7 kommentarer:

  1. Tänkvärda ord! Åh, vad jag önskar att jag kunde komma och titta på dina fina tavlor! Bor ju utanför Uppsala, så det funkar inte. Du skulle inte kunna tänka dig att lägga ut bilder på dem på facebook? Så vi som inte har möjlighet att komma kan få "gå på vernissage" där i stället? :-)

    Varma hälsningar
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid mina målningar utlagda på antingen FB eller bloggen :)
      Ha det gott och kram
      E

      Radera
  2. Jag vill veta mer om nyckel du hittade! Så sant om lyckan. Fint inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan tro det. Jag återkommer kanske i ämnet. måste läsa lite mer och känna in först. Kul att du är intresserad
      Allt gott till dig Jenny och kram
      E

      Radera
  3. Det är en lycka att kunna se att lyckan redan finns där inuti mig. I det "enkla", det som inte kostar något, en njutning i vardagen.

    Så lätt att glömma ibland i vår tid. Och så bra att bli påmind om det då och då.

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sanningen lite av det som är LIVET och att leva det fullt ut. inte vänta på att lyckan ska komma en dag liksom
      Allt gott till dig
      E

      Radera
  4. Ja jag tror nog att Lyckan är Vägen och inte precis måste vara målet.
    Så härligt - och tänkvärt - som vanligt :)
    Keep going du fina :)
    Och - som den jordiska ängel du bara är, så undrar jag om du vill sprida "missvården" av en väninna till mig i Stockholm? Om du undrar läsa länken o länkarna som du hamnar in på i mitt inlägg idag :) NÖDLÄGE!!!
    Kan du sprida - hjälpa - litet eller liite större, så växer dina vingar (om möjligt).
    Och - ja, ÄR så ledsen över att jag inte bor närmare dig du fina :)
    Vilka stordåd vi kanske kunde fixa tillsammans :)
    Änglakram på dig du Dalarnas Göteborgsängel här på jorden :)
    :D

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...