måndag 4 november 2013

Det självklara är inte så jäkla självklart



Jag pratar ofta om tacksamhet här i bloggen (och på många andra ställen också) Och ibland tror jag att vi måste se vad vi har, som kanske till synes är en självklarhet, men som egentligen är en stor och obetalbar gåva. Ta  t ex det här med vatten. Att vi i Skandinavien har en större rikedom på vatten än de flesta andra områden på planeten är förmodligen ingen nyhet för de flesta. Två miljarder människor, en tredjedel av jordens befolkning tvingas både laga mat och tvätta sig i förorenat vatten. Detta föranleder att femtusen barn dör varje dag till följd vattenburna sjukdomar. Ohyggliga siffror som man önskar att man slapp ta del av.



Jag som då är en vattenälskare på flera olika sätt kan inte låta bli att reagera. Jag älskar regn, njuter av havsluft och havets vågor som smeker kroppen vid ett skönt sommarbad. Jag mediterar gärna till ljudet av rinnande skogsbäcksvatten och dricker litervis med rent vatten varje dag. Jag erkänner också att jag badar skumbad i stort dagligen. Jag sitter gärna vid en insjö och ser fågellivet utspela sig som vore det en teateruppsättning i bästa Strindbergs-stil och ser himlen avspegla av sig i den vackra ytan. 



För att inte tala om hur många gånger jag betraktat miraklet i en vanlig vattendroppe. En droppe som faktiskt innehåller molekyler från hela världen. Är det inte fantastiskt så säg - hela världen i en liten droppe?

Så kom ihåg att inte slösa med denna jordens resurs. Låt inte vattnet stå och rinna i onödan och känn tacksamhet för allt vatten vi har möjlighet att avnjuta här i vår del av världen



Det finns också olika hjälporganisationer och stödfunktioner för att förbättra vattentäkterna i världen. Ett exempel är min förra arbetsgivare Atlas Copco som erbjuder sina anställda att skänka en liten del av sin lön till en hjälporganisation som arbetar med ett vattenprojekt i Uganda. För varje skänkt krona bidrar också företaget med två kronor. Bra initiativ tycker jag. Kanske fler borde ta efter. Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.

Så njut av att du faktiskt kan gå och vrida på en kran och finna friskt drickbart gott och välgörande vatten. 

För min del går dagens tacksamhet bl a till vatten, vatten bara vanligt vatten.




8 kommentarer:

  1. Tankarna kom direkt, till de som förfasar sig om vattnet blir avstängt en dag för några timmar, att en ledning kanske råkade gå sönder och vi blir utan vatten för en stund. Det är ingen katastrof i sig, vattnet kommer tillbaka. Snart. Ofta vill jag bara blunda när jag ser bilder från länder där barn hämtar vatten som jag aldrig skulle drömma om att dricka - skillnaden är att jag har ett val. När smutsen rinner efter grusvägar eller är det vägar? När de går där med sina kärl efter vatten som inte är drickbart hur kan jag då försvara mig själv när jag bara vill stoppa ner huvudet i sanden och inte se? Sådant kan göra mig upprörd, för stunden för att jag tar det jag har för givet att jag ska ha rent vatten. Vem vet, en dag är det kanske vi som står där med lervällingen i glaset och inte har ett val. Jag är tacksam att jag har vatten och allt annat som jag och många med mig tar som en självklarhet. För hur länge har vi möjligheten att vara tacksamma? Kanske är det inte smutsen som tar över våra vatten utan miljöföroreningar. Skrämmande tanke i sig. Fast å andra sidan är det väl miljöföroreningar som förstör vattnet i många länder.

    Tack för ett tänkvärt inlägg, som alltid. Du får mig alltid att tänka till oavsett vad du skriver om. Kramar till dig och tack för att du vågar, finns och tänker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack kära du för kloka sunda tankar och reflektioner kära Ann-Charlotte
      kramar
      E

      Radera
  2. Det fantastiska med Sverige är ju att man inte bara kan få drickbart vatten direkt ur kranen, utan att det dessutom är GOTT.
    Ann

    SvaraRadera
  3. Ooops . . . jag ber om ursäkt - och det innan jag ännu har börjat skriva - vet vad som komma skall - kan inte styra fingrarna tyvärr . . .
    Men - Tack du fina för ett tänkvärt inlägg - skrivet med värme och kärlek som vanligt, då det är skrivet av dig :)
    Ja, jag ÄR tacksam över vårt vatten vi har i vårt land, för jag har rest i så många länder där dom inte har den gåvan. Men som du ju vet så har jag ju läst på om hur vi får vårt vatten osv - vilka kemikalier som används innan vi får det i våra kroppar. Först tillsätter dom kemikalier osv för att våra numera alltför gamla vattenledningar ska må gott - och se'n måste dom tillsätta ytterligare kemikalier osv för att VI människor ska dricka detta vatten . . . :/
    Så - jag har ju en vattenjoniserare, kopplat till vattenkranen - PLUS ett klorfilter i duschen, för att slippa kloret m m som vi annars utsätts för :)
    För, när huden blir varm i duschen / badet - öppnas porerna och kloret åker raka vägen in i lungorna osv :/ slipper jag nu :)
    Men - en klar skogsbäck - eller Ljusnans klara vatten i Hälsingland - där myser jag och njuter av det friska goda vattnet som finns där :)
    Men - dom kommunala ledningarna måste backa lite" - minska på kemikalierna och stanna till och tänka om "en aaaning" :)
    Jag är så tacksam över dom ställen i naturen, där vattnet fortfarande är friskt och rent och porlande - men är numera bara så tacksam över min underbara vattenjoniserare, som ger mig gott, friskt och nyttigt hälsofrämjande vatten varje dag :) Även när kommunala ledningarna krånglar och vattnet är brunt och illaluktande - så får jag ändå ett gott, friskt o hälsofrämjande vatten, som gör min kropp basisk, frisk o fräsch :)
    Men - jag förstår din tanke - delar din tacksamhet - trots mitt "inpass" :)
    Och - jag VET känslan när vatten o el försvinner - boende i skogen - kall vinter - inte kul alls dä' :O :)
    Tacksamhet o kärlek på dig från mig
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du får självklart skriva vad du vill och ha din egen tro och förhållningssätt kära du...Jag är inte helt säker på om jag tror allt och jag väljer att ha mitt eget förhållningssätt som du vet :) De ämnen vi får i oss av alla avgaser, E-ämnen, konserveringsmedel mm mm och allt vad det nu må vara är också hemskt och snart kan vi inte kliva upp på morgonen med tanke på allt vi måste tänka på...puh...och mjölk är farligt...och fett...eller inte fett...så nu fastar vi...eller nej äter mer fett....ja du förstår vart jag vill komma. Jag tror vi får snacka med vår egen kropp och ta de beslut vi känner är bäst för just oss.
      Tack för att du delar med dig
      kramar
      E

      Radera
    2. Ja, puhh . . . Hur ska vi orka hi hi :)
      Men - jag bad ju faktiskt om ursäkt :/
      Men bäst är ju som sagt - att lyssna på sin egen kropp - känna in vad just MIN kropp behöver och mår bäst av :)
      Hälsa & Tacksamhet :)
      :D

      Radera
  4. Men vilket bra intitativ av Atlas Copco, nu blir jag impad!

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...