torsdag 15 april 2010

Skapa mentala resurser

Idag får jag prova min egen medicin. Jag talar nämligen ofta med mina klienter och kurselever om att skapa mentala resurser att ta av när livet drabbar oss. Att vara stark och trygg i sig själv när det går i uppförsbacke eller motvind. Att veta sitt eget värde när man känner sig attackerad och när man känner att någon i ens närhet har otroligt negativ energi. Det är så nyttigt att hamna i skarpt läge och se hur JAG hanterar situation.
Idag vaknade jag nämligen med ett leende och en känsla av power och frihet. LIVSKRAFT är ett annat ord för känslan jag hade i denna arla morgonstund (trots att det t o m låg ett vitt snötäcke på marken). När jag sedan upptäckar att helt andra energier möter mig denna dag får jag stå stadigt i mig själv och le med själen. Måste erkänna och tillstå att jag blir genuint ledsen när jag känner att nån försöker plocka ner min optimism och projicera sin irritation på mig med avundsjuka och illasmakande kommentarer. Så onödigt. Det gör ont men jag VET att det har inte med mig att göra och avundsjuka är en sjukdom som bottnar i dålig självkänsla.
Så jag bestämmer mig för ta av mina mentala resurser som gör mig stark, och fortsätter vara skitgla´och möta fredagen i sprudlande Emmaenergi så gott jag kan och påminner mig själv om mitt eget värde oberoende av andra. Förmodligen retar det någon ännu mer men jag skippar att engagera mig i det :)
Livet är verkligen MER än intressant. Ellerhur?
kramar till Er alla

8 kommentarer:

  1. Hihi, du är så härlig Emmis! Med din härliga, galda och underbara energi kan du glädja ett helt land ;) Ha en underbar fredag och sköt om dig! Hoppas vi ses snart. Puss & kram

    SvaraRadera
  2. Så klart att du ska sprudla. Och visst blir man ledsen när man drabbas av någons elaka kommentar eller irritation MEN det är bara att lägga tillbaka de på dem (på ett bra sätt så klart) Men att inte ta ansvar över någon annans känsla. KRAM vackra du,.

    SvaraRadera
  3. Sköna tankar och kloka som vanligt!

    SvaraRadera
  4. Ja, livet är intressant på alla sätt. Gillar begreppet mentala resurser, har aldrig hört det förut. Men gillar det verkligen. Fina ord du bjuder på. :-)

    SvaraRadera
  5. Mmm...låter som ett jobb i sig precis som du skriver. Va härligt att du då är så medveten om dina egna reaktioner och inte låter dig dras med i energier som inte är dina. Och ha en förståelse för att alla inte är lika förunnade som du att känna sån positivitet just denna dag. Nästan så man kan säga "Tack för dina dåliga energier så jag får chansen att bli medveten om vad som händer i mig" Visst är det spännande med livet när man kan se det från så många olika håll(av sig själv)
    Puss puss

    SvaraRadera
  6. Verkligen! Ibland får man verkligen pröva på det man lär.. intressant hur optimism kan reta vissa i massor, tro mig jag råkar också ut för det ibland.. eller att personer tror att man inte har nåt djup för att man kan vara genuint glad, tacksam och optimistisk.. det är då jag brukar berätta vilken grupp jag arbetar med.. där gäller det verkligen att stå pall när det stormar och se till att man har mentala resurser..

    Men det som sker privat är MYCKET jobbigare att tackla känner jag, är väl mer off guard då... Ska avsluta denna evighetskommentar innan blogspot får fnatt på mig :)

    SvaraRadera
  7. önskar dig en fin morgondag, vissa dagar är prövningens dagar! kraaaaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  8. Du är stark!!! Säger som Grynet "Ta ingen skit".

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...