fredag 30 april 2010

Poetry poetry lovely poetry


Poesi är, enligt mig, ett underbart sätt att nå varandra genom ett språk som spretar, berör och rinner likt en skön och len välling genom strupen, ut i venerna och vidare till hjärta och hjärna. Jag ser det som att man går utanför ramarna och in under huden. Hoppar fallskärm i känsloatmosfären.

Poesin kan öppna dörrar inuti en själv som man inte visste att man hade. Den kan skapa osynliga band mellan författare och läsaren, därför att igenkänningsfaktorn är hög och man får ett hem för sina trassliga tankar. Någon känner lika som jag...halleluja.
Jag fullkomligt älskar poesins okonstlade, fria och naturliga språk och hur det tveklöst balanserar det formfulländade, korrekta och värvårdade vackra språket vi i vardagslag ämnar använda för att anpassa oss så förbaskat. Den belyser ofta det trasiga och legaliserar det vi egentligen känner. En fristad för själen, kanske man milt kan uttrycka sig.

Jag har många favoriter bland poeter genom tiderna men en är Sandro Key-Åberg som är en på tok alldeles för underskattad poet som levde 1922-1991

Här får ni två små smakprov. Hur aktuellt är inte detta :

Livet, gosse, det är snabba pengar
Kolla in vad läget kräver
och så stålarna på stubben.
Det är nu, när ögonblicket
himlar ljusblått mot dig
du ska sätta sprätt på livet!
********************************
Livet bläddrar snart
igenom dina år.
Du har några fjädrande
och löpstarka år att glädjas åt,
innan hjärtat får marmelad i knäna
och åldern drar ner sin ridå
********************************


8 kommentarer:

  1. Gud va jag är stolt över dig. Du ÄR poetisk hela du, dessutom vacker som en nyutslagen blomma. Min stolthet sitter i att jag fick bli din syster. Tack för att du är just du. Puss puss

    SvaraRadera
  2. Men wow..tack finaste söstra mi för finaste kommentaren mankan få
    Love och puss

    SvaraRadera
  3. Ja, poesi läser jag en del. Gunnar Harding är en favorit. Gillar dina smakprov. :-)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker om poesi men är varken kunnig eller skriver det själv.. men det innebär ju inte att man inte kan uppskatta det. Dina dikter älskar jag.

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag har både läst och skrivit mycket poesi, men nu är det ett tag sedan.

    SvaraRadera
  6. Tack för underbara rader!Håller med dig, vad vore livet utan poesi som öppnar själen och ger tröst och glädje i alla stunder!
    kram
    /Ulla

    SvaraRadera
  7. Poesi är balsam för själen. Och jag lämnar ett skönt citat här:
    "Varför ska kraven på komplexitet i en dikt vara skyhöga, när romanförfattare kommer undan med vilken skitrad som helst?"/Åsa Beckman

    Ha det gott.

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...