onsdag 14 april 2010

Log off...for a while


Som jag skrev i förra inlägget så känner jag mig totalt överlastad i hjärnan. Jag får inget mellanrum mellan mina tankar. Det är det ständiga informationsflödet som inte passar mig särskilt bra. Jag måste emellanåt stänga av omvärlden för att komma mig själv närmare. Nu har jag kommit till ett sådant tillfälle.
Har ni tänkt på hur vi hela dagarna blir utsatta för kontinuerligt anfall av information, som vår hjärna ska ta emot, selektera och arkivera. Detta ständiga informationsbrus, är det bra eller dåligt för vår hjärna, tror ni? Jag tar ansvar och svara nej utan attt tveka.

Ta bara en titt på gemene man i vårt samhälle av idag. Det kan se ut som följer:
Vi slänger på TV och har samtidigt en PC i knät, mobilen ligger i ett armslängsd avstånd, musik spelas från CD spelaren i ett av barnens rum, din partner berättar ingående om något som hänt på jobbet och det ringer under tiden ca 7 försäljare på den väggfasta hemtelefonen. Plötsligt så plingar det till i datorn, samtidigt som mobilen meddelar att du fått ett SMS… precis då så berättar de på TV att din favoritartist ska uppträda… Det är i det här läget som vi kan börja prata om simultankapacitet, på hög nivå! Hårddisken (i det här fallet hjärnan) blir full.
Är det undra på att vi stressar oss till fysisk ohälsa, irritation, okoncentration, oro, glömska och allmän psykisk och mental överbelastning och själslig ohälsa.

Efterforskningar visar att vår hjärnas storlek inte har förändrats på 40 000 år!!!. Ja genetiskt så är vi identiska med den allra tidigaste människan. Så då kan man ju fråga sig hur i hela fridens namn klarar sig vår stenåldershjärna mot de nya utmaningar som vårt moderna samhälle ställer den inför – hela tiden? Sug på den du ....
Lyckligtvis så är inte hjärnan statisk, det finns delar av den som utvecklas och som står inför ständiga förändringar. Dit hör den delen som vi kallar för arbetsminnet, som för simultanförmågan är jätteviktig. Men arbetsminnet svämmar ibland över, och vi blir förvirrade, irriterade, ororade och presterar bara på halvfart. Hur mycket vi klarar av är ganska klart, det beror på vår förmåga att hålla uppmärksamheten.

Så kontentan är alltså att DU måste ha så pass bra kontakt med dig själv, din egen kapacitet och din inre röst och intuition att du vet när det är dags att dra i bromsen och se över det ständiga informationsflödet vi utsätts för.

Ta en paus, andas, meditera, vandra och var med dig själv i tysthet och stillhet. Hämta andan, stäng av omvärlden för en stund och var i NUET mina vänner.

Må vårsolen lysa på edra näsor denna vackra dag i april

kram på Er

9 kommentarer:

  1. Instämmer!!
    Själv har jag till stor del valt bort TV:n. Kan välja ut vissa filmer eller dokumentärer jag vill se men tittar t.ex. aldrig på nyheterna. Klarar liksom inte av allt elände. Kanske dumt - jag är ju inte särskilt allmänbildad... Men det är mitt val.
    Datorn är bättre på det sättet att jag själv kan välja vad jag vill läsa eller titta på, men även den stjäl ibland lite mycket liv.

    Intressanta tankegångar!
    Hoppas du snart lyckas skapa nya mellanrum!!

    Solskens-Kramar

    SvaraRadera
  2. Det är alltid bra att ta paus och vara med sig själv utan strömmande information. Har själv kommit i det läget och stängt av mycket av bruset. Tagit semester från all information, jag har nu börjat känna, höra, smaka och dofterna når mig igen.
    Ta vara på din livstid, den är din hela livet.
    Kram:)

    SvaraRadera
  3. Du är så klok, söstra mi. När du känner för att fylla ett mellanrum eller tomrum med lite "mellansysterskap" så där på en vanlig vardag...typ. Hör av dig...så kanske vi kan ge varandra en liten påfyllning åt nåt håll. Ta hand om dig. Puss puss

    SvaraRadera
  4. Jag försöker verkligen lyssna på det där och inte fastna i informationsflödet..

    Kramar till dig

    SvaraRadera
  5. Så sant, så viktigt. Jag åkte ju till och med på semester till Cap Verde förra året för att bara tänka. Och det var precis vad jag gjorde. Och sällan har jag känt mig så nöjd, lugn och fridsam som efter den semestern.

    SvaraRadera
  6. Det är så viktigt att stanna upp och bara vara. Önskar dig lugn, ro och tystnad!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Mycket klokt! Hoppas du snart kommer tillbaka med nya tag, jag har ju nyss hittat hit! :)

    SvaraRadera
  8. Men tänk nu mamma kommer du må lite bättre. När
    du kanske får lite mellanrum mellan tankarna.
    Du är ju trots allt coach på heltid snart.
    Wööööooöööö. Jag är så stolt över dig !

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...