torsdag 13 oktober 2011

Makten över tanken

Har du makten över dina tankar eller har tankarna makten över dig? Sug på den frågan en stund.

Tvyärr är det ofta det sistnämnda för vi tror att tankarna "bara är där" av sig själva. Men dom kan styras totalt av dig faktiskt. Det är dessutom tankarna som föder och skapar dina känsloyttringar och sinnesstämningar. Så det du känner är ett resultat av vad du tänkt.
Vi kan självklart inte påverka händelser som sker i våra liv men vi kan påverka hur vi reagerar och förhåller oss.
Vad är det för tankar som rör sig i ditt huvud under en vanlig dag i livet ? Är det stärkande härliga livsglada tankar som gör dig fri och stark? Eller är det ett sorlande tankvirrvarr av förminskande och oroliga tankar om dåtid, framtid och antaganden?
Min guru Louis L Hay har en så bra affirmation som jag brukar tipsa min klienter om när tankarna blir felvridna och påverkar självkänslan på samma sätt som ett skadligt avfall på verkar moder jord.

Jag tänker positivt, därför att varje cell i min kropp svarar på varje tanke jag har och varje ord jag säger. /Louise Hay, dag 286

 Alla tankar vi tänker påverkar varje cell och cellminne  i vår kropp och i förlängningen hela vår livssituation. Vi ser ju det vi är fulla av brukar jag säga. Med det menar jag att jag upplever det vi har framför oss på det sätt som vi ÄR. Är vi rädda och oroliga upplever vi ofta vår värld på samma sätt. Är vi glada, nyfikna, positiva ser vi det som sker i våra liv med samma positiva och nyfikna ögon. Det har man t o m forskare inom kvantfysiken kommit fram till.
Så försök börja med att fundera lite över dina tankar och vad dom säger dig. Kanske har du mycket att vinna på att börja med affirmationer, mental träning och positivt tänkande.
Det har sannerligen hjälpt mig så många gånger i livet.

Hoppas er höstdag är lika vackert skimrande och sprakande som min här i Göteborg.
kram till er alla

3 kommentarer:

  1. Det ligger så mycket sanning i din text och är precis vad jag nyligen upplevt när jag låg vaken mestadelen av iförrgårnatt och det var fullständig trängsel i huvet pga alla tankar som ville få plats och bli besvarade. Jag är nämligen så att mycket stannar vid tankar utan att jag sedan införlivar eller förverkligar det jag egentligen vill OCH kan. Så visst ligger det mycket det du vill ha sagt.....Love ya...Puss

    SvaraRadera
  2. Ja men visst är det så.

    Tyvärr så är det nog de som mest behöver vända sitt tankesätt och hitta förmågan av styra tankarna som är de största skeptikerna till positivt tänkande.

    SvaraRadera
  3. Känner verkligen igen det du säger Jossan. Så många gånger jag fått erfara detta. En del faller in i en offerroll och vill vara kvar där för dom vet inte vilka dom är utan den rollen tyvärr. Puss o kram

    ja Maria jag kan känna igen det där också. Men med den erfarenheten i bagaget har jag nog idag ändrat inriktning hoppar mer rakt ut när jag känner att hjärtat vill någonting. Tjoho....life is now och det finns inget att frukta EGENTLIGEN....vad är det värsta som kan hända ??? Puss och kram lovely

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...