torsdag 15 september 2011

Den fasta punkten vi ofta letar efter i tillvaron finns inuti dig själv.

Allt som överskrider mat och tak över huvudet är ju egentligen en slags lyx och extra bonus i livet. Har ni tänkt på det? Inte så att jag nöjer mig med lite eller mindre än någon annan, tvärtom jag anser mig vara värd all världens lyx. Men om något går fel och jag förlorar allt det där extra finns det viktigaste fortfarande kvar: nämligen jag själv. Allt annat är utbytbart, förnybart och kan utan problem införskaffas igenpå ett eller annat sätt. 

Visst är det en rätt skön tanke att ta till sig. Stanna i den en stund och tillåt den bli en verklighet, om inte för alltid så i alla fall för en stund. För det innebär ju i så fall att du har otroligt mycket lyx i ditt liv att vara tacksam för, ellerhur?! Du har också väldigt många chanser och möjligheter att inte fastna i invanda tankar och mönster där man låser upp sig vid materiella värderingar. För om allt det materiella är utbytbart betyder det också att om jobbet du går till varje dag är trist tråkigt och outvecklande är det fullt möjligt att byta ut även detta. Det är bara en hållplats bland andra hållplatser i livet och du väljer hur länge du vill stanna på den här hållplatsen. Även om det innebär att du får sänka standarden för en liten stund eller leva i ovisshet ett litet slag så är det BARA ett jobb bland tusen och åter tusentals andra jobb, som dessutom kanske passar dig så ofantligt mycket bättre. Så släpp taget om konventionerna och den förlegade synen att man ska vara tacksam för ett jobb, bita ihop genom vardagen och hålla ut tills helgen kommer eller mirakel sker. Släpp taget om att du MÅSTE gilla läget och öppna dig för möjligheterna istället. 

Du styr och universum följer. ALLTID.  Jag vet att det låter orealistiskt och en aning flummigt men det är en krass verklighet som existerar bland andra verkligheter vare sig du tror på den eller ej. Skillnaden om du tror på den är att du kan dra nytta av den :)

Så sluta leta fasta punkter och stanna upp och känn in din egen kärna istället för där är din enda egentliga fasta punkt. Ta sedan kraft och mod ifrån denna centrerade kärna och gör det du själv vill, behöver och har lust med.

Life is a journey and you decide route 

1 kommentar:

  1. Milda makter du är så vänlig att jag tappar andan,tack! LOVE!

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...