torsdag 25 juli 2013

Det här är bloggandet för mig....

Jag har ju bloggat i rätt många år nu och ibland funderar man lite över varför man gör det och vad det ger. Jag kommer alltid fram till ungefär samma svar. Det är min kärlek till det skrivna ordet och friheten i att ha en egen plattform där jag kan husera fritt i ordens underbara värld. Jag hittade dock lite spännande frågor i ämnet som jag lånade med mig från en annan sida i cyberspace, som en reflektion. Så här blev det:

Hur länge har du bloggat? Jag hade en annan blogg innan och den startade jag nog 2008 tror jag bestämt. Denna har jag haft sedan 2010. Skrev mycket poesi på en annan sida innan jag började blogga


Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga? Ja usch i ärlighetens namn så skulle jag ju ALDRIG börja blogga och förstod inte riktigt grejen. Tyckte nog då att det mest var exhibitionister. Men när jag väl började skriva kände jag meningen med det hela allt eftersom jag kunde sortera mina tankar genom skrivandet och "möta" andra spännande människor i bloggvärlden som gav mitt liv fler nyanser och innehåll.

Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Det var nog Livs blogg som jag först förälskade mig i och Book of Miri som tyvärr lagt ner sin substansfulla blogg idag

Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg? Haha...det är roligt och lite småcharmigt att hoppa tillbaka och känna igen sig i den jag var då och de intentioner jag hade med skrivandet då. intressant helt enkelt, men otroligt annorlunda mot dagens bloggande

Hur många bloggar återvänder du till regelbundet? Oj otroligt olika. Periodvis ganska många och periodvis nästan inga. Men snittet är väl 10-12 st kanske

Hur många av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar? Inte många alls

Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om? Ja Jeanette är väldigt olik mig tror jag men jag tycker om hennes sätt att uttrycka sig och förmedla. Det är lite lagom småmysigt hos henne sådär

Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om? Ja det är nog åter igen Livs blogg jag oftast liknas vid och som jag har mest likheter med kanske

Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Ja, de tycker nog bra om det. Helst mina nära och kära som inte bor här intill mig för de kan följa mig på avstånd

Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Inte den blekaste aning. Har aldrig frågat eller hört någon kommentera det. Men jag tror att de tycker det. Kanske att jag är ännu lite mer crazy och småknäpp i verkligheten som inte når fram i bloggen

Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg? Ja det tycker jag. Jag är nog personlig men inte privat skulle jag vilja säga. Mina läsare vet inte jättemycket om min relation jag lever i t ex och hur spretig den varit under åren. Det är aktivt val

Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till? Det är samma svar som ovan. Bloggar ytterst sällan om min kärleksrelation Ni kommer heller aldrig få se mode, smink och personliga påhopp i min blogg. Zzzzånt somnar jag av...finns redan alldeles för många av den sorten enligt mig

I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse? Hmm...ja man skulle ju vilja svara inte alls på den frågan men det skulle ju vara rent ljug för i så fall skulle jag ju kunna skriva och lägga  i byrålådan så en viss vikt har det ju självklart. Idag är också min blogg en förlängning på mitt företag och min yrkesprofession som coach, föreläsare och konstnär. Ett slags skyltfönster. Men ibland måste jag skruva ner företagsbiten och bara skriva från hjärtat för annars tröttnar jag och det skulle märkas i mitt sätt att förmedla

Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Ja och nej. Vi väljer ju vad vi vill visa i vårt s k "skyltfönster"på ett sätt som man kanske inte gör personligen och live. Vi skapar ju en bild av den vill presenterar. Denna bilden överenstämmer förvisso ofta väldigt bra med själva personen i fråga men...nja det hänger ju på hur ärlig bloggaren är

Har du träffat folk IRL efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Jajamensan. Något mer jag upplevt var när jag hade vernissage i min atelje förra året så kom det många människor som visste massor om mig men som jag aldrig ens sett, eftersom de läst min blogg och följt mig länge. Det var en lite märklig känsla. Jag insåg då och där att det är fler som sitter där på andra sidan och läser än man tänker på när man skriver hemma i sin kammare. Nästan lite surrealistiskt

Kan det vara ”skadligt” att blogga? Ja all massmedial exponering innebär ju en viss risk men hela livet kan ju vara livsfarligt också :) Eller hur?!

Bloggar du om två år? i så fall: är ditt bloggande annorlunda då?  Jag tror INTE jag bloggar om två år...men å andra sidan trodde jag nog inte det för två år sedan heller. OM jag gör det är det nog ganska likt dagens bloggande

Vad har bloggskrivandet betytt för dig? Enormt mycket. Det är en inventering av mig själv. Jag brukar säga att jag vet inte vad jag tänker förrän jag ser vad jag skriver. Men det är också ett sätt för mig att dela med mig av mina budskap till omvärlden. Ja det är ju ett virtuellt skyltfönster som sagt. Men också en länk till andra spännande människor som jag inte skulle fått kontakt med annars. Det är guld: Det är också en fristad där jag kan välja hur jag vill måla världen på något sätt. Här kan jag ventilera, reflektera, förmedla och engagera. En kommunikationsventil helt enkelt

Vad har bloggläsandet betytt för dig? Också det har betytt mycket och jag stimuleras av många andra bloggare och periodvis ger det mig mycket

5 kommentarer:

  1. Det är precis som du säger väldigt roligt för oss som bor en bit ifrån dig att ändå känna en viss närhet. Samtidigt får man ett litet hum om vad som pågår i din värld för tillfället. För mig är det också en egen liten privat stund med dig och min kaffekopp. Faktiskt ngt som jag längtar till varje morgon. En liten guldkant i vardagen. Däremot är jag ingen bloggare. Har inte alls lika lätt att skriva så målande och lättläst som du. Massor med kramar till dig från mig AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi...det är mysigt att veta att du läser det jag skriver också...kramisar

      Radera
  2. TACK för länk ♥ Du är precis helt fantastisk!

    SvaraRadera
  3. Oj, här surfar jag in och blir alldeles glad.. dels för att du förälskade dig i min blogg och för att du känner igen dig i mig.. fast jag känner ju igen mig i dig också :) Å jag hade svarat att den man möter i verkligheten är samma Emma som i bloggen fast ännu härligare och med ännu mer fasetter för där kan man ju vara mer av sig själv..
    Tack för den komplimangen, den hamnar i min lyckoburk!
    Kramar från Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kära Liv...du är divine inspiration för mig så som det stod på armbandet jag fick av dig när du kom från Hawaii.
      Förstår du hur glad jag blir att du tycker att jag är samma person men ännu härligare i verkligheten. Det åker ner i min mentala må-bra-burk de luxe. Glitter
      kramar
      E

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...