onsdag 18 juli 2012

Diagonala funderingar en vanlig vacker onsdag som denna



Den här vackra morgonen började med en hund-och matte-promenad här i Kungsladugård. Vi spatserade bland villorna i ett område som jag bara älskar. Det känns som ett gemytligt område där en avslappnad vildvuxenhet "gifter sig" med en enastående blomsterprakt. Trädgårdarnas karaktär lutar mer åt livsnjutning än perfektion. Stockrosor i guds alla färger smyckar husfasader och blandar sig med ett rosenbestånd som inte är av denna värld. Doften av ros lägger sig som en varm famn omkring mig och min lilla hund på morgonkvisten. Lovely och energipåfyllnad på hög nivå.




Efter denna promenad väntade dagens första coachsamtal och jag kunde möta min klient med kraft, inspiration och medmänsklig tankereflektion. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag har världen kanske i särklass roligaste arbete. Tacksamhet är egentligen för blygsamt som ordval men det är ren skär tacksamhet jag KÄNNER.

Något som dagens samtal utmynnade i var detta med att skapa balans inom oss efter att vi erfarit något jobbigt i våra liv. Att hitta hem till ett balanserat förhållningssätt till sig själv och sin omvärld. Ett bra knep kan vara att börja med kroppen eftersom sinnet/själen och tanken kan vara för tung att försöka "lyfta" till en början i en jobbig läkningsprocess. När man varit med om något jobbigt får vi nämligen ofta obalans mellan höger och vänster hjärnhalva vilket i förlängning skapar ännu mer orostankar och frustration inom oss. Vad vi då kan göra är att använda båda halvorna och därigenom skapa en större balans på flera plan

Den vänsta hjärnhalvan är den vi använder för
*kreativitet
*skapande
*målande
*bus och lek
*helhetssyn

Den högra hjärnhalvan använder vi för 
*organisation
*struktur
*logiskt tänkande
*detaljer

Se till att använda halvorna. Om du i vanliga fall är väldigt strukturerad och organiserad rekommenderar jag att du nu istället använder vänstra halvan och målar, busa lite och försöker se mer i helheter och större perspektiv. Om du i vanliga fall ser det mesta i helheter och busar omkring utan större tanke rekommenderar jag att tänka lite mer logiskt och försöka strukturera något mer.

Vi är ju också korskopplade så att vänster hjärnhalva styr höger kroppshalva och tvärtom. Vad vi ytterligare kan göra för att skapa balans däremellan är att göra kroppsliga övningar som kräver diagonal-aktivitet. T ex stavgång, krypande, gympa och rörelser med höger fot samtidigt med vänster hand osv. Betänk också vid promenader att du rör och lyfter på fötter och armar diagonalt.


Små fysiska knep som kan skapa en större mental balans. Kroppen och sinnet hänger ju ihop på ett holistiskt sätt och som jag sagt tidigare - en sund själ vill inte bo i en osund kropp och en osund själ vill inte bo i en sund kropp. Så var rädd om båda :)

Var rädd om DIG, njut av det vackra omkring dig i sommarens undersköna prakt och ha kul kära du, ha KUL. 

Livet är till för DIG

2 kommentarer:

  1. Du är bara för härlig och inspirerande! Tack och kramar//Anki

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag gått igenom idag med min terapeutkollega och vän i Gagnef. Hittat en del av mig själv som inte blottats i ljuset tidigare. Skitjobbigt......men ack så nödvändigt....för Mig.
    Puss och kram

    SvaraRadera