söndag 22 juli 2012

Kultur kultur... vi behöver kultur...



Kulturens huvudsakliga uppgift är att sätta oss i någon form av kontakt med vårt eget kännande. Att få oss att känna med hjärtat och därigenom tänka nytt med hjärnan. Jag tror och hävdar därför att det är så mycket viktigare än många tror att kulturen får den plats den förtjänar i vårt samhälle. Jag tror att det gynnar både tillväxten och utvecklingen inom såväl näringsliv som privata sektorer. Kultur är när människan på olika sätt möter sig själv och skapar länkar människor emellan på ett naket och medmänskligt plan. Bryter mönster, spränger ramar och river murar av förlegade och nedärvda vanor och åsikter som vi tror är sanningar. Bara en liten tanke jag fick idag när jag morgonpromenerade nere vid havet vid Röda Sten här i min härliga stadsdel. Det är definitivt ett kulturområde med utställningar, konsthall och ateljéer som närmsta granne till hamninlopp, havsdoft och saltslipade stenar. Jag trivs i sådana ruffiga och lite KONST-iga miljöer och smälter in på ett passande sätt



Ja, jag kapitulerar och erkänner att jag är allt en riktig kulturnörd och den senaste tiden har jag nästan hånglat upp själva kulturen i brygga av allt insupande av kulturellt utbud här i min vackra stad. Jag har gjort mig en tur till Röhsska Museét - museét för mode design och konstslöjd. Jag säger bara IMPONERANDE för en smygbuddhist som mig med alla vackra Buddha-statyer man visar på den permanenta Kina och Japan-våningen. Mycket annat fanns också att njuta och imponeras av via deras tillfälliga utställningar.

Jag har också gjort ett besök i Vasakyrkan som just nu är under renovering men man ser ju ändå dess storslagenhet. Men kanske var den ändå inte så fantastisk som jag föreställde mig. Måhända blir det en ny vända när renoveringen är färdigställd.


Ett annat kulturellt utflyktsmål som också fått förära sig med ett besök av mig de senaste dagarna är Gunnebo Slott som var ett vackert, trevligt och alldeles lysande ställe att göra en lördagsutflykt på. Rekommenderas för både barn och vuxna

Igår kväll blev det ett biobesök också. Det blev den svenska komedin Cockpit eftersom kombon Jonas Karlsson och svensk komedi är super med mina mått mätt. Blev jag nöjd med filmen då? Ja den kan jag verkligen rekommendera för er som inte sett den ännu. Lovely 

En annan film jag sett de senaste dagarna är Simon och ekarna. Flera av mina vänner har sagt att det är en film för mig och att jag kommer att älska den. Men nje, det gjorde jag faktiskt inte. Fotot, scenerierna, skådespelarinsatserna och filmens kärna och tanke är defintivt briljant men den höll ändå inte riktigt ända fram. Kanske var jag inte på humör för den här typen av film helt enkelt. Visst det är en bra film men det är ingen hit som sticker ut och höjs till skyarna av mig på det sätt som jag kanske trodde.



För övrigt väntar ett besök på Göteborgs konstmuseum idag eller imorgon där jag är lite nyfiken på bl a en utställning med Francis Bacon och Andy Warhol, kanske två av 1900-talets mest uppmärksamma och coola konstnärer. 

Culture-Emma is on tour i västkustens huvudstad. Livet är allt bra härligt och KONST-igt ändå



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...