lördag 16 juni 2012

Uttryck tacksamhet och sätt goda hjul i rullning - uppföljning

Jag försökte häromdagen starta en liten trend eller vana eller tanketråd hos er läsare att tacka 4 personer, instanser, företag eller liknande varje dag. Klicka HÄR för att läsa inlägget. Jag kan väl meddela att det gick så där. Som Ni vet så struntar väl jag i det och kör ändå. Det var några tappra och sköna läsare med stort hjärta som hakade på och jag tänkte dela med mig lite av en dags tacksamhet för mig.

Jag började med att tacka den otroligt morgonpigge och glade städaren som tömde papperskorgar och städade upp efter gårdagens ungdomspartaj i Slottskogen så att vi dagen efter skulle kunna njuta av den fina naturen här i hjärtat av Göteborg. Han blev både glad och förvånad. Han nämnde att han aldrig någonsin tänkt på det ur det perspektivet och att aldrig någonsin tackat honom. Det var ju, som han uttryckte det, bara hans jobb. Men jag uppskattar det i alla fall innerligt och nu vet han om det och kan känna att hans arbete betyder mer än han kanske anade innan.

Mitt nästa tack var till den otroligt goa´kvinnan i kassan på Hemköp vid Chapmans torg som alltid bär ett varmt leende och ett glatt ord till sina kunder. Jag tackade för hennes varma bemötande och förklarade att världen behöver fler sådana som henne. Hennes leende gör mångas dag.

Mitt nästa tack var till en kursdeltagare som jag kände sådant stort engagemang ifrån och som på ett modigt och naket sätt delat med sig och förgyllt tillvaron för hennes andra kurskollegor. Det är modigt att vara sig själv utan masker ibland.

Bild från Slottskogspromenad där jag avnjuter av naturens ljuvlighet
som serveras gratis i all sin generositet

Mitt sista tack var faktiskt till Universum (vilket är lite fusk eftersom det skulle gälla personer) för att jag får ta del av det här äventyret som vi kallar liv och för att jag har möjlighet att njuta av den magiskt vackra naturen som visar sig från sin kanske bästa sida just nu. Det är ju trots allt ingen självklarhet att just jag ska ha två ben att vandra med, ögon att betrakta med, öron att lyssna med och ett doftsinne att avnjuta all blomdoft med.

Idag ska jag tacka fyra nya härliga personer och öka både deras, min och den kollektiva energinivån
Dela gärna med er om ni har uttryckt oväntad tacksamhet till någon medmänniska.
Ni vet det kostar så lite men GER så mycket att visa tacksamhet

Hur har det gått för er?

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är en jättefin idé, och jag tänkte att detta ska jag hänga på:)Denna vecka kanske det inte föll sig naturligt i något möte men jag tackar min man/mina barn väldigt ofta och universum varje dag och är väldigt duktig på att tala om jag har fått bra service och önska personal en bra dag. Jag brukar alltid uttrycka min tacksamhet på jobbet till mina jobbarkompisar eller om jag tycker någon har något fint på sig som lyser upp personen (även till dom jag inte känner)
    Jag är med och fortsätter att sprida mer tacksamhet och glädje och höjer energinivån:)

    Ha en fin dag och jag älskar din blogg <3
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar bild!

    SvaraRadera
  3. Underbar tanke.. jag är numera ganska bra på det där.. att tacka personer som jag möter, det kanske inte blir fyra per dag och det är inte alltid jag är så noggrann som du och förklarar för dem men tackar eller visar uppskattning... och det är verkligen som en snöboll.. en dag när jag kände mig grå som jag tror att du läste så fick jag 3 spontana komplimanger varav två som var främlingar.. lite som för att säga att vi ser dig och du är inte grå.. önskar du var i närheten, har massa konstig/spännande synkronicitet som jag inte blir riktigt klok på som vore rolig att lyfta med dig.

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Ja där ser man. Jag är ju en av dom som "lägger av" cyberrymden ibland. Tröttnar helt enkelt....för som du säger i senare inlägg.....Lever livet därute;)
    Men vilken fin idé må jag säga. Jag hänger på och skall tacka och uppmärksamma de som kommer i min närhet.

    Kärlek till dig du fina

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...