onsdag 27 juni 2012

När vegetarisk kost i gemytlig miljö och fascinerande livshistorier bygger min dag




Vi har sannerligen en enormt vacker huvudstad, det skriver jag under på. Jag är annars kanske inte den som skulle vilja bosätta mig här på heltid men säga vad man vill om Stockholm men Hermans på Fjällgatan på Söder, mina vänner, är en upplevelse på så många sköna sätt.



Är man dessutom en lite mer alternativ person som jag är det jackpott totalt. Den vegetariska maten, huset, utsikten, inredningen, andan, människorna ja allt. Jag har varit där innan och inmundigat den utsökta vegetariska kosten som är som en fröjd för både öga och gom.


Jag sa det då och jag säger det igen - man borde överväga att bli vegetarian. Ni som inte varit där har jag bara en sak att säga till GÅ DIT och upplev själva.


 Att sedan Fjällgatan i sig är en pittoreskt vacker liten gatan på Söder gör det hela ännu mer värt ett besök.




Vi har tillbringat den här vackra sommarkvällen där med våra blivande coacher på Akademi Coachstjärnan och jag tror att alla var riktigt nöjda med den lilla utflykten. En påfyllnad för själen. Ja och magen också förstås.


  
Jag har också idag samtalat med en mycket fascinerande kvinna och vardagshjälte som märkte mig i hjärttrakten på ett sätt som jag nästan inte kan förklara. Av hänsyn till tystnadsplikt och moralisk riktighet kan jag inte säga vad det gäller eller vem det var. Men jag kan bara äga att vi har det så bra i Sverige och vi är riktigt dåliga på att värdesätta det. Det finns människor som varit med om riktigt svåra saker som fullständigt kastat omkull deras liv, värld, och omgivning och ändå möter de hela världen med en stor famn full av medmänsklig kärlek och ser på livet med glädje, tacksamhet och värme utan att klaga. Jag är lite omskakad och märkt av hennes historia och berättelse så jag var bara tvungen att få dela med mig lite grann. Det finns vardagshjältar omkring oss som sprider ljus likt en fyr på ett mörkt hav trots att de har haft det tyngre än tyngst. Den saken blir man påmind om med jämna mellanrum.

Vilken dag det varit. De ord som spontant kommer upp när jag försöker ringa in den är tacksamhet, energi, fascination och livsglädje. 

Livet är fantastiskt





13 kommentarer:

  1. Möten med människor och deras olika öden är en fantastisk tillgång i livet och den egna resan...
    Visst är vårt Stockholm fantastiskt! Hermans har jag varit på några gånger och blir lika förälskad som du varje gång. Jag är inte vegetarian men kan inte tänka mig ett bättre ställe att bli det på:-)

    Kram/Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så Emma :)
      Sthlm är fantastiskt men ALLDELES för stressigt för mig
      Kram och omtanke till dig

      Radera
  2. Din känsla kom fram till mig. Tack för dina ord!!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Hermans - och Fjällgatan är bara så underbart :)
    Man blir bara förälskad o uppfylld av dom goaste energier :)
    Dit kan du gå för att njuta - även om du är "köttätare" :)
    Och när vi vill njuta av gormetmat - då är Hermans nr 1 :)
    Jag är "vegetarian", som du nog vet - njuter av allt från mina gröna smoothisar, goda omeletter, soppor/ grytor, groddar till lax o makrill också :) Okej då inte helt veg. då, men hälsosam o livgivande är min mat iaf :)
    Tack du goa och fina för att du påminde mig om Hermans :)
    Och vilken härlig samvaro ni hade på den kursen :)
    Kunde den bli något annat - med dig i ledande position :)
    Somrig kram från mig till dig,
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja även en allätare (förutom socker) som jag blir faktiskt lite sugen på att testa att vara vegetarian ett tag.
      Nåväl Hermans är underbart på så många sätt
      kramar

      Radera
  4. wow! vad trevligt, mysigt och underbart.
    och att vara alernativ!!!
    får jag stjäla det uttrycket???
    kram från ett mycket vackert dalsland :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du får ta ordet alternativ. Det är inte mitt, det är allas :)
      Kramar till dig

      Radera
  5. Älskar Herrmans var där i söndags faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha vi hade nästan kunnat stråla samman alltså
      kramar till dig

      Radera
  6. Hej Emma, du härliga, goa entusiasmerande människa :)
    Du ger så mycket energi och man blir både glad, inspirerad och stärkt när man läser dina kloka ord. Dina konstverk är också så otroligt fina. Önskar så innerligt att jag finge träffa dig minst en dag i månaden:) Hare så bra, stor kram//Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anki Anki Anki...du är som en sol hela du och förmodligen är det därför som du kan spegla dig i min positiva sida
      Tack för dina sköna ord och jag är glad att jag kan inspirera dig
      kramar
      Emma

      Radera
  7. Hermans är fantastiskt! Å härligt med spännande möten och att få ta del av dem...

    Kramar

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...