tisdag 10 januari 2012

Läsarfråga

Jag har fått ett mail med en läsarfråga från en bloggläsare :

Hej Emma
Jag har följt din blogg ett längre tag och jag är nästan lite beroende av din livssyn och ditt sätt att inspirera andra. Tack för det :)
Jag har arbetat en del med mig själv den senaste tiden och har kommit att bli en optimist och jag trivs otroligt bra med detta. Som du vet är ju inte alla det bara
Så min fråga till dig är hur man lyckas behålla sin optimism på sin arbetsplats när det finns många som är riktiga "offer" och bara klagar och är riktigt bittra? Det är som att det sitter i väggarna säger en del medarbetare när man tar upp det till diskussion. Vore så kul om jag kunde få de andra att lyfta sig lite :)
Hoppas du har några bra förslag att dela med dig av till en som är trött på bittra, trötta, irriterade och allmänt tråkade arbetskamrater och kollegor
/Linda

Ja du Linda, tack för ditt brev först och främst och kul att du följer min blogg och finner det värdefullt

Ditt problem är tyvärr ett rätt så vanligt förekommande problem, att befinna sig på en arbetsplats där stämningen många gånger är låg och det liksom sitter i väggarna att man ska klaga och gnälla. En del tycker t o m att det är lite smått charmigt. Det är självklart allt annat än charmigt och att något skulle sitta i väggarna är kvalificerat bullshit ärligt talat. Det ser jag bara som ett dammigt försvar för att själv inte behöva ta ansvar för att lyfta upp en gammal invand stämning som alla mår dåligt av. Vad göra då för att behålla sin egen optimism och t o m försöka förändra detta?

Ja om man känner att man är nöjd med sina arbetsuppgifter och vill stanna på en arbetsplats med negativ stämning så får man helt enkelt ta sitt eget ansvar och resa sig på en högre nivå och frekvens än den rådande dåliga energifrekvensen. Våga vara banbrytande och sladda in som en ny fräsch fläkt med förändring i siktet.

Något som är 100% säkert är att man kan inte prova samma recept 50 ggr och förvänta sig ett nytt resultat. Det kan vi alla enas om. SÅ - vad som behövs är helt enkelt ett nytt recept.

Nr 1 Se ditt lilla projekt med att lyfta stämningen på ditt jobb som en utmaning som är fullständigt möjlig att ta itu med - INTE ett problem som ska accepteras, för då fastnar ni i det istället för att komma framåt

Nr 2 Var den förändring du själv vill se på din arbetsplats. Lyckligtvis är det så att på samma sätt som negativ stämning smittar av sig på medarbetare och omgivning så smittar även positivism av sig på andra runt omkring

Nr 3 Fyll på dig själv med kärlek innan du går hemifrån och visualisera hur din kärlek smittar av sig på hela din arbetsplats

Nr 4 Sätt saker i relation till något annat för det bryter gamla tankevanor. T ex när någon står vid kaffemaskinen och klagar över att det är MÅNDAG igen tycker jag att du ska fråga om det inte är rätt ok att vi fick uppleva en måndag till om vi betänker alternativet

Nr 5 Slösa komplimanger hejvilt omkring dig. Det höjer ALLTID stämningen oavsett var man befinner sig och det startar nya sköna ringar på vattnet. What goes around comes around

Nr 6 Ta pauser och fyll på sig själv med energi. Promenera på lunchen. Ta micropauser för avslappning på toaletten med jämna mellanrum. Det gör att du behåller DIN positiva energi inom dig lättare

Hoppas du känner att du fått lite inspiration till en förändring på din arbetsplats. Livet är ju trots allt en fest och vardagen är värd att fira :)
Lycka Till

4 kommentarer:

  1. Bra fråga- bra svar :) Men man blir nästan lite besvärlig när man inte ställer upp på gnällandet... en del klarar helt enkelt inte av det :)

    SvaraRadera
  2. Måste kika in till dig oftare för som vanligt blir jag upplyft och inspirerad här hos dig - både av dina underbara målningar och dina texter.
    Önskar dig allt gott på det nya året!
    Kram, Ingela

    SvaraRadera
  3. Mycket kloka svar på en mycket komplex fråga. Lycka till önskar jag Linda med sitt positiva projekt :-)

    SvaraRadera
  4. Vilka kloka svar, men så är du ju också en mycket klok kvinna :)

    Kramar

    SvaraRadera