onsdag 29 september 2010

Tankens kraft

Ni som följt min blogg ett tag vet vid det här laget att jag arbetar mycket med tankar och dess inverkan och kraft på oss människor. Jag slutar aldrig fascineras och jag har som mitt "mission" att förmedla fördelarna med att ta kontroll över våra tankar.




Modern forskning visar att allting vi gör skapar nya mönster i hjärnan. Alltså rent fysiskt sker förändring pga hur vi lever våra liv. De områden i hjärnan som styr de aktiviteter vi ägnar oss åt mest växer. Man har gjort studier där man låtit människor spela ett pianostycke varje dag i sju dagar. Det visade sig att på dessa dagar utvecklades berörda delar av hjärnan på ett väldigt tydligt sätt. Det som kanske är mest fascinerande med detta är att en annan testgrupp fick göra samma sak fast de fick bara spela i luften, alltså visualisera och tänka att de spelade piano. De utvecklade samma område nästan lika mycket under samma tid. Kontentan av detta är alltså att det är inte bara vad vi gör utan vad vi tänker som utvecklar och förändrar hjärnan. Tankens kraft är långt större än vi tror :)

Det här kan kanske låta lite skrämmande men det bästa i kråksången är ju att vi kan styra våra tankar. Jag menar - det är ju dina alldeles egna tankar vi talar om och om inte DU kan styra dina tankar vem kan då göra det ? Därför är det av rätt stor vikt att vi uppmärksammar hur vi använder vår förmåga att tänka och därmed förändra och utveckla sin hjärna.


Varje tanke vi tänker skapar en inre bild i hjärnan. Om jag ber dig tänka på en liten kattunge så får du en bild av en kattunge. Om jag ber dig att INTE tänka på en lite kattunge så får du en bild av en kattunge i alla fall. Det går inte att låta bli att tänka på något utan att först tänka på det. Hjärnan kan mycket men den kan inte uppfatta order INTE på ett bra och effektivt eftersom den först måste rita bilden innan den kan sudda ut den.

Hoppas jag inte stack iväg och blev för vetenskaplig. Vill bara påvisa vikten av att ta kontroll över tanken och hur den faktiskt påverkar hjärnan och därigenom utvecklar oss.

9 kommentarer:

  1. Intressant inlägg!!
    Helt fantastiskt vad tanken kan få oss att göra eller inte gör.
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  2. Kloka tankar går aldrig att få för mycket av, så Tack min sköna. Puss

    SvaraRadera
  3. Jag har en tatuering på mitt skulderblad som är en påminnelse om att det är i huvudet och i tanken som mina förändringar sker. Tankens kraft är stor och man kan bestämma själv hur man ska reagera och agera på tankar, situationer osv.
    Ha en alldeles underbar dag!

    SvaraRadera
  4. Tänk vad jag lär mig saker när jag kommer in hit. Och det jag redan vet, behöver jag alltid påminnas om. :-)

    KRAM TILL DIG!

    SvaraRadera
  5. Tittar in och säger hej i dina trevliga blogg!

    SvaraRadera
  6. Hejsan! Självklart kommer jag återkomma, jag suger i mig all inspiration jag kan få :) Hoppas du har en fin dag. Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Jag gillar att du är vetenskaplig.. jag är också glad att vetenskapen nu kan förklara varför mental träning, affirmationer och visualiseringstekniker fungerar... för alla de som tvivlar är det bra med lite vetenskap.

    Tack för att du gör världen lite mer skimrande..

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag skriver ett psykologiarbete och är nyfiken på vart du fått reda på studien om pianoeleverna. Har du läst detta i någon artikel som man kan läsa mer i?

    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  9. Underbart att läsa dina blogginlägg ;)JAG om någon vet hur stor påverkan tankens kraft har. Jag lever utifrån den och jag tror att det är det som hjälpt mig med det jag gått igenom under en jobbig tid. Jag är snart 58 år och älskar livet men träffade en man som jag gifte mig med för 3½ år sedan, blev uppsagd från mitt jobb på SAS...så utan jobb och med en man som dessvärre hade alkoholproblem...har varit en mycket tuff tid...MEN sedan jag började fokusera på tankens kraft fick jag ett kanonjobb som jag trivs oerhört bra på, jag tog tag i en skilsmässa, fick lägenhet och allt inom loppet av några månader ;)jag är så otroligt lycklig och jag vet att tankens kraft har hjälpt mig...dessutom har mannen i mitt liv dykt upp ♥ TANKENS KRAFT...och jag är så lycklig över att kunna använda det i mitt liv/kramar Lollo

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...