torsdag 23 september 2010

Olika förutsättningar i livet och vad vi gör utifrån dessa



Lars Lövis Löfström var med om en olycka vid 5 års ålder och har sedan dess suttit i rullstol. Han blev intervjuad på TV för ett tag sedan i samband med att han skulle bege sig ut på en 600 mil lång resa med sin rullstol. En fantastisk och inspirerande man och människa som imponerade på mig på flera sätt. Det som kanske mest lever kvar i mig är hans svar när han fick frågan hur han kan vara så lyckligt trots att han inte kan gå :

"Om lyckan består av att ha två ben att gå med så skulle ju det betyda att ALLA ni som har det skulle vara lyckliga"


...och så är ju inte fallet ellerhur?! Det här fick mig att tänka till i min jakt efter den ultimata lyckan. Vi skapar ju vår egen lycka utifrån våra egna förutsättningar. Allt börjar i tanken och får därefter möjlighet att införlivas eller leva kvar som en ouppnåelig dröm i vårt inre. Vi väljer själva. Det är så coolt här i livet att varje dag erbjuder nya val, möjligheter och utmaningar och att INTE välja är ock så ett val. Dock blir kanske resultatet inte alltid det önskade om vi inte vågar göra aktiva val som går i linje med den inriktning vi själva egentligen vill sträva emot

4 kommentarer:

  1. Det är alltid imponerande med människor som kan njuta av livet oavsett!
    :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastiskt snygg design du har fått till!
    Och ja, alla skapar vi vår egen lycka. ibland kräver det lite mer av oss och ibland flyter det på.

    SvaraRadera
  3. Javisst har han alldeles rätt. Får en känsla av att den mannen bara Är....tanken och jakten på lycka verkar inte vara det ultimata. Utan att leva och lära utefter sina egna förutsättningar utan påverkan av andras sätt och se. Alltid tänkvärt.
    Herregud va fin bloggen va nu....lite drömsk så där. Puss

    SvaraRadera
  4. Jag var med i samma radioprogram som honom för 20 år sen. Visste inte DÅ vem han var. (först när han började tala i radion.) Hur 17 kan han vara så ATLETISK när han sitter i rullstol? (tänkte jag.) Vilka MUSKLER. (på överkroppen alltså.) Jag hade aldrig SETT nåt liknande.(själv dragits med handikapp i bägge benen sen tidig ålder. Men bara suttit i rullstol under kortare perioder.) Kan dom inte börja med 100 m eller 200 m rollator? Jag skulle ställa upp! (hälsning från 66-årig tanta.) :o)

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...