torsdag 16 september 2010

Kärleken till oss själva har ett klart samband med kärleken till andra



Något som jag ofta arbetar med på olika sätt är hur vi behandlar oss själva och varför. Hur vi låter negativa tankeströmmar cirkulera fritt i vårt inre och slutligen bli en slags sanning. Jag brukar faktiskt kalla det skadlig avfall för det är just vad det är för kropp och själ. Det är alltså inre censrorer som vi låter ta kommando över våra tankar. Så dumt ! Dock långt ifrån en omöjlighet att arbeta bort och livet får en helt ny nyans och dimension när vi tänker positiva tankar som stärker och lyfter oss själva.


Det finns framför allt fyra olika sätt som denna inre negativa censor brukar ge sig till känna.

*Generalisering - Enstaka händelser omvandlas till ett konstant mönster. T ex "jag är hopplös som ALLTID glömmer nycklarna" eller "jag kan ALDRIG bli journalist eftersom jag missade den där tentan"

* Negativa etiketter - Etiketter för att smutskasta den egna personen så som " Jag är hysterisk" eller " jag är totalt korkad" eller "hur f-n kan jag vara så dum i huvudet att jag gjorde...."

* Tankeläsning - Man tror sig veta vad en peron tycker som t ex "han tycker säkert att jag är tråkig, det syns" eller " hon var så tyst idag så hon anser nog att jag inte är en bra vän"

* Personalisering - Man tar saker personligt och tolkar allt som om det handlade om en själv. Man inser inte att den andra personen har egna problem eller en dålig dag



Om man vill bli av med detta och ta kontroll över sig själv och sina tankemönster gäller det att genomskåda den inre kritikern och dess uttjatade snedvridna budskap och sen börja arbetet med att göra den arbetslös. Helt enkelt byta ut tankemönstren mot stärkande, positiva och mer sanna tankar som är förankrade i den verklighet man själv vill leva i.

Det här kräver arbete. Men om man ser det på samma sätt som fysisk träning och kör lite varje dag blir det snart implementerat i vardagen och jag LOVAR att resultat kommer inom en snar framtid.



Jag kommer att följa upp detta i bloggen och ge tips framöver hur man kan ta kontroll över tankarna och bli vän med sig själv. Så börja gärna fundera lite över vilka tankar som härbärgerar inuti dig.

4 kommentarer:

  1. Jättebra inlägg! Tankarna styr det mesta vill jag säga och hur enkelt är det inte att stanna kvar i gamla negativa tankar. Jag kommer att följa och ta del av dina tips.Jag tränar hela tiden på att använda positiva tankar och har kommit en bit på väg tycker jag, men som sagt...så lätt att ibland falla tillbaka. Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Då får man försöka hänga på i utrensningen av onödiga tankar! :) Är det ok att jag länkar till dig på min blogg? Mvh Annica

    SvaraRadera
  3. Topppen! Det är inte så lätt att omprogrammera sina tankar. Jagkomer att följa dina inlägg om hur man ska tänka om sina tankar.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet och så tydligt!! Bra att du skriver om ett så viktigt ämne... trillar ibland, men numera alltmer sällan..

    Kram

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...