måndag 25 augusti 2014

En kraftplats som påverkade mig starkt


Att vistas på historiska kraftplatser där man nästintill kan ta på energin är något som jag har en stark fablaisse för. 
Dessa magiska platser som knyter ihop dåtid med nutid och framtid
Jag har ju någon underliggande vag tro om att allt sker parallellt som Albert Einstein sa. Han hävdade ju att tiden inte existerar utan allt sker parallellt. Att tiden är en konstruktion för att vi människor inte kan greppa det här med evighet och tidlöshet. 
Eftersom dessa teorier väckt mitt intresse gör jag alltid små egenhändiga efterforskningar huruvida det skulle kunna vara 
så eller ej. Ett sätt är att besöka historiska lämningar och fornminnen och därigenom"smaka lite" på den historia som utspelades sig före oss och innan vi klev ned i de inkarnationer
vi är idag





Igår besökte jag en sådan häftig plats på vår jord.


"På Hönö i Jungfruviken ligger nämligen an historisk plats som man kallar bl a Labyrinten. Den mäter 7,5 meter i diameter och har sex kretsar bevarade.
Labyrinten är ett av arkeologins många mysterier. Inget annat land har så tätt mellan labyrinterna som Sverige.
På västkusten finns över 30 stycken lämningar.
Stenfiguren har flera lokala namn som "Trollringen" och "Tryggeberg".
Åsikterna går isär om labyrintens uppgift och innebörd. 

De har ingått i olika riter där man tillbett högre makter för bättre fiskelycka. "
Informationstexten hämtad HÄR


Det är så fascinerande med alla små spår av historia som faktiskt finns omkring oss och som talar om  att det är så många före oss som varit här och vaktat moder jord. Jag kan inte låta bli att bli lite högtidligt andaktsfull och fylld av vördnad inför allt det stora 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...