onsdag 22 januari 2014

Vi är aldrig starkare än den svagaste länken


Jag arbetar ju en del på företag och föreläser och håller workshops. Ändamålet är att skapa bra stämning, hitta livsglädje i vardagen och få välmående team som VILL arbeta mot gemensamma och lönsamma mål. Jag får ofta höra att ledaren/chefen vill ha högre effektivitet, bättre tillgänglighet och bättre lönsamhet och teamkänsla. Man tror också då ofta att man kan gå direkt på målet med en quick fix så att säga, och att man slipper ta omvägen via individen. Det tillvägagångssättet är säkert möjligt men inte i längden hållbart. 

Om vi ska få en grupp att arbeta effektivt mot gemensamma mål måste vi få individer som arbetar med lust, engagemang och motivation som bränsle. Vi måste synliggöra varje enskild medarbetare och inse vikten och värdet av dess medverkan. Vi behöver belysa värdet av att vi är betydelsefulla och en viktig kugge i maskineriet. 

Ett bra sätt är då att plocka fram egenskaper och tillgångar som varje medarbetare äger och kan investera in i gruppen. Vi människor vill känna en känsla av sammanhang och ha utrymme för att utveckla det vi är bra på och tycker om att utöva. Om jag får möjlighet att vara så mycket JAG det bara går under mina arbetsdagar så kommer jag automatiskt att känna mig mer inspirerad och motiverad. Och att vi är olika är bara en ren tillgång. Det skapar dynamiska team om vi lär oss förstå vinsten av olikheterna och hur de kompletterar varandra. Kontentan blir en grupp som vill gå framåt inte en grupp som är tvingad att gå framåt. 

Så jag säger som Erik Hamrén som tränar fotbollslandslaget. "Vi måste ha lirare som går på lust och som VILL vara där och VILL vara med". När det gäller att skapa bra, välmående och effektiva team är det ingen som helst skillnad på fotbollsteam som lirar fotboll och ett gäng kollegor som ska skapa bra klimat på arbetsplatser. Alla är viktiga och alla måste vilja vara med. 

Vi är aldrig starkare än den svagaste länken

Så att gå direkt på gruppmålet och förvänta sig resultat utan att gå via den enskilda individens välmående och lust till samarbete är som att börja vaxa bilen innan man ens har tvättat den. 
Ingen vidare bra ide eller hur? 

Att ta hand om medarbetarens välmående och främja lust och motivation och göra sig omaket att ta reda på varje individs tillgångar och egenskaper och i bästa möjliga mån ge utrymme för att utveckla dessa skapar ett team som VILL. Vi behöver känna att vi kan LEVA på jobbet och inte bara överleva arbetsdagarna för att sedan leva när vi kommer hem, för då blir livet väldigt smalt och kämpigt och vardagarna rena transportsträckor.

Det är viktigt att ta hand om varandra - vi är MEDarbetare inte MOTarbetare

Om ni vill kan ni gärna läsa HÄR vad några deltagare tyckt 
om mitt arbete

Lycka till där ute, tillsammans är vi mindre ensamma 

6 kommentarer:

  1. Precis! Föreläser du om sånt? Kan du skicka mig nåt material kring det? Innehåll, pris mm? Går det att anpassa en sån workshop på små företag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny
      Ja visst gör jag det. jag har satt samman material för små företag med grupper på endast 6 personer till större grupper där man fått dela upp sig och köra i flera omgångar för att man är så många.
      Jag kan absolut skicka över lite material till dig.
      Skicka mig din mail
      Tack och kram

      Radera
  2. Detta stämmer bra med min grundtanke.Jag var naiv och trodde att jag kunde skapa detta på mina arbetsplatser men glömde bort att jag hade en chef över mig som hade en annan inställning när det gäller medarbetarna. Kontentan blev att jag försökte göra både och vilket tog för mycket kraft, jag räckte aldrig till. Utifrån mina erfarenheter tror jag att det är bra om det är någon utifrån (du) som kommer in och startar processen men att det sedan är upp till varje medarbetare att driva den vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord. Du har så rätt. Jag tror tyvärr att det du förklarar är ett ganska vanligt förekommande problem. Och exakt som du säger så kan man ta in någon utifrån för att sätta hjulen i rullning men sedan måste man genom kommunikation, individuellt ansvar och samverkan göra det kontinuerliga arbetet för att skapa härliga och engagerande team. Var och en betyder och gör skillnad men bär också ett ansvar. Vi har ju trots allt valt att sälja vår tid till vår arbetsgivare
      tack och kram

      Radera
  3. "Att leva som man lär"....följs ju så sällan !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur tänkte du då t ex? Dela gärna med dig av exempel om du har tid ork och lust :)

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...