söndag 22 september 2013

En skönhetstörst är ständigt närvarande för mig

Ett liv utan blommor skulle vara fattigt för mig
Det är naturens sätt att säga "Jag älskar dig"

Jag har alltid haft en slags skönhetslängtan som behöver stimulans. Nu är det kanske inte den traditionella skönheten som måste tillfredsställa mig så jag kallar mig nog inte estet ur den bemärkelsen. Jag tycker ju oftast att människor som har s k skönhetsfel eller karaktär är mer attraktiva än människor som har ett nästintill "perfekt" utseende. Så har det alltid varit för mig. 

Att få tag på en gammal tummad och sliten bibel från 1800-talets början är KÄRLEK för mig

Nej den här s k skönheten handlar nog mer om det som får just min själ att blomma, mina sinnen att expandera och mitt hjärta att öppna sig. Jag kan t ex gå igång på en gammal bibel, en vacker sten, slitna träbitar eller en skärva av glas som får enorma spegelreflexer att dansa när solen bjuder upp. Jag kan också bli totalt pladask-förälskad i en gammal rostig grind. Det hände nämligen för ett år sedan när jag var på en sommarpromenad. Självklart ville jag släpa hem denna och ha som prydnad i hemmet. Men där sa min yngsta dotter bara tvärstopp. Nej mamma man släpar inte hem gamla grindar som inredning. Ok då jag gav mig så grinden ligger förhoppningsvis kvar.

Strandfynd i en liten KONSTig installation där jag på något sätt suddar ut gränsen mellan
ute och inne och tar sommaren med mig genom vintern

Något annat som alltid legat mig varmt om hjärtat är blommor. Jag måste ha blommor. Jag måste inte ha dammfritt men jag måste ha blommor. Jag blir t ex fullständigt lyrisk av att känna en ros kronblad mot överläppen när jag insuper doften. Flera sinnen får sitt lystmäte och jag fyller upp de inre förråden med energi.

Stenar är fascinerande och enormt vackra.Om stenar var valuta vore jag miljonär

Det finns ju ett underbart kinesiskt ordspråk som är så passande Och det lyder:
"Om du har endast två pengar kvar ska du ta den ena till bröd för att överleva och den andra till en blomma som gör livet värt att leva"

Jag fyller också gärna mitt hem med saker som jag tycker är vackra, för att trivas. Jag är dock långt från alla trendpoliser, inredningsmaffia och modemagasin. Det är inte viktigt att vara trendriktig för mig. Det är viktigt att vara fylld, glad och sann och omge mig med saker som gör mig glad i vardagen. Sen har jag ju en fablaisse för slitet, gammalt och nött. Ni vet saker som har en själ och ett fragment från tider som passerat


En hittad träbit i den magiskt grå färgen som bara tiden kan åstadkomma, ett rostigt hjärta,
några tänkvärda ord och ett tänt ljus. Ja det kan vara skönhet för mig

Ja min ständiga skönhetslängtan är något jag burit med mig från barnsben och jag kommer nog alltid att ha det. It´s a part of me
Det gäller att skapa livet så som livet vill bli skapat för just MIG

2 kommentarer:

  1. Vilken vacker bibel! Den hade jag inte tackat nej till. Och din "konstiga" installation älskar jag.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, sakerna blir vackra genom sin historia, sitt användande :)

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...