tisdag 18 februari 2014

Försök inte "rätta" till andra...de kanske redan är "rätt"


Jag lever i någon slags vision om att att vi människor skulle vinna så mycket mer på att vara nyfikna istället för dömande. Tyvärr gör vi ofta tvärtom. Om någon tycker, tänker eller agerar på ett sätt som ligget långt ifrån oss själva så är vi snabbt där och drar på oss fördömar-mössan eftersom vi inte förstår, utifrån våra egna perspektiv.Ofta är vi också uppfostrade till att försöka rätta de här personerna för vi VET ju och sitter inne med den s k sanningen.

Tänk om vi skulle ta och göra på ett nytt sätt. Tänk om vi skulle fråga istället för att döma och/eller ignorera. Låt inte någon annans sätt att leva, agera eller tycka hamna i din mentala soptunna bara för att det inte ligger i linje med det du anser är det "rätta". Tänk om den här personen kan hjälpa dig att bredda dina perspektiv istället för att behålla ett slags tunnelseende. Jag säger inte att det ÄR så, jag säger att det KAN vara så. 

Målning: Akryl på duk. SÅLD

Kom ihåg att den andra personen kan inte se världen så som du ser den för den ser världen med sina ögon utformade av dennes specifika erfarenheter, minnen och preferenser.

Jag tror att vi har mycket att vinna på att fråga andra hur de tänker, vad de grundar det på och hur det kommer sig osv. Alla har massor att lära andra medmänniskor. Försök inte ändra andras åsikt eller rätta till dem för det kan ju vara så att den andra anser att det är du som ska ändras eller rättas till. Vi bär alla på vår egen sanning. Men vi blir mer genuina i vår roll som medmänniska om vi är öppna för olikheterna hos andra. Att hitta balansen i att det finns en mening i att vi är olika och att just våra vägar skulle korsas av en anledning

Att vara kreativ i vardagen är att alltid vara öppen för andra människor så som de är och inte så som vi vill att de ska vara. Vi kan ju aldrig skapa något nytt om vi inte lär oss nya saker

4 kommentarer:

  1. Älskar att läsa detta ikväll. Är inne i någon slags period i livet just nu där jag sorterar bland, reflekterar, tänker djupt det här med människor överlag. Skrev själv ett blogginlägg idag som handlade om energitjuvar osv kika in & läs hos mig,. Hos dig finner man ro i själen & man breddar synen då du förmedlar dig så bra på & gör att man ej kan slita sig ifrån. Tack för en härlig blogg som för min del varit min " helande" plats att komma in i & få energi, lära, tänk & framför allt det positiva som gjort att jag kunnat använda i mitt liv jag befinner mig i & vardag.
    Kram till dig

    SvaraRadera
  2. Kloka tankar. Det är lättare att döma som du skrev och så sant att inget nytt kan komma om vi inte lär oss nya saker. Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vilket inlägg. Jag tror helt på att vi måste ge medmänniskor den gåvan att få vara sig själva utifrån det som är rätt för dem. Vi har alla vårt egna "rätt". Mitt rätt är inte ditt rätt. Men om man inte är förankrad och trygg i sig själv kanske det är mer skrämmande när andras rätt inte är såsom det egna rättet.
    Kram fina du.

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...