lördag 13 juli 2013

Semesterlata hälsningar från mina hembygder där dalahästen och Gunde är ett signum


Sommaren bjuder upp till kärleksfulla minnen där tiden nästan är utom existens. Vackra solnedgångar med skimrande horisonter som delar himmel och hav. Promenader i blåbärsskogen hemma i mitt gamla Dalom där jag gör just nu spenderar mina dagar. Tystnaden här uppe är på något sätt mer påtaglig här än skogarna runt min västkuststad. Kanske är det minnen från förr när jag vandrade med min älskade farmor Gunhild och plockade blåbär för hand i timmar som gör mig lite nostalgisk där ute bland gran, fur och mossbeklädda kullar. By the way så tror jag nog att det huserar en hel del små troll, väsen och vättar där ute där skogen är som djupast. Eller jag väljer i alla fall att leka med tanken för den gör mig tillfreds och lite barnsligt glad.



Nu trillade jag från ämnet igen. Det jag skulle skriva om tänkte jag är hur underbart gött det är att leva. Alltid. Och kanske extra mycket i sommarvarma dagar när intaget av jordgubbar är nästintill astronomiskt och kvällarna spenderas ute med goda vänner tills solen går ner och sorlet av myggor och sommarvindars brus är bakgrundsmusik. Morgnarna bjuder daggvåta ängar och den vackraste fågelsång. Inatt kändes det nästan lite magiskt när jag åkte ensam hem genom genom åkrar och ängar från en fest med några av de finaste väninnor jag känner. Klockan hade passerat midnatt och på radion skrålade Chicagos gamla slagdänga You´re the inspiration. Romantisk dimma svepte över åkrarna och jag är övertygad om att både älvor och nymfer dansade fram genom natten. Det är ett gnistrande ögonblick jag sparar i  minnesbanken för minnen värda att komma ihåg. Sommaren målar verkligheten vackrare än sagan någonsin kan beskriva



Att sedan avnjuta frukost på balkongen i myspysiga mamma-dotter-stunder med min mamma är bra start på lata semesterdagar. Och att krama mina fina systrar och prata en stund om livet gör mig varm inombords och laddar mina batterier inför hösten.

Ja nog är det extra fint att leva när sommaren klär oss i kärleksfull glädje det är ett som är säkert

Nu väntar skink och färskpotatismiddag med rosevin och jordgubbsefterrätt - vad säger man - LIFE IS GOOD and I enjoy the journey 


2 kommentarer:

  1. Känner din känsla av KÄRLEK ända hit till Viken :)
    Fortsätt du att känna din barndomskärlek till "Dalom" :)
    Ladda batterierna inför hösten och det som komma ska :)
    Själv bankar mitt hjärta för "grannen" - fagra södra Hälsingland :)
    Ha en fortsatt skön semester med kärlek och närhet, är du absolut värd :)
    Kärlek o kramis från somriga Viken,
    :D

    SvaraRadera
  2. Ja, det är så härligt nu.. att njutas i vackra stunder och bara insupas är sommaren och de andra årstiderna till för.
    Kramar från Liv

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...