tisdag 15 april 2014

We can´t hire someone else to do our pushups


Idag är jag evigt tacksam att jag har möjligheten att spendera min tid som jag vill.  Jag behöver det mer än någonsin. Jag hade nog inte kunnat göra ett bra jobb idag. För just nu händer det så mycket saker i mitt inre liv och insikterna haglar över mig
Jag är så glad att jag fortfarande lär mig saker om mig själv varje dag och flera gånger om dagen t o m. 

Ibland springer jag fortfarande ifrån mina subtila inuitionssignaler. Omedvetet.Jag har (med facit i hand) haft en känsla av att vissa saker i mitt yrkesliv inte riktigt klaffat så som jag vill. Idag blev det en större klarhet i vad det är och vad jag behöver förändra

Bl a har jag flera gånger fått höra att jag är så professionell som kan anpassa mina framföranden/föreläsningar till de jag föreläser för. Som t e x nu när jag har ett utbildningsprogram för ett företag med bara män. En riktigt grabbig arbetsplats. En kollega till mig, som varit med mig när jag föreläst för olika grupper, framförde då sin fascination över hur jag kunde anpassa mig till deras situation, språk och förhållningssätt för att lättare nå ut med budskapet. Han tyckte som han uttryckte det att jag "tonat ner min mjuka framtoning" Först tackade jag för detta och tog emot det som en komplimang. (om än lite motvilligt redan där och då)  Det var verkligen menat som en komplimang. Idag har jag dock förstått att det handlar inte om professionalitet för mig. Det handlar om att överge sig själv och sitt ursprungliga jag för att till varje pris försöka nå ut till andra. Jag gick rakt in i min egen fälla. No way José det kommer jag inte att göra hädanefter. Jag måste stanna i mitt budskap, mitt ursprungliga förhållningssätt och leverera på det "språk" som är JAG. Om jag överger mig själv för att nå andra så finns ju inte jag där och gör ett bra jobb byggt på sanning, förtroende och genuinitet. 

Om jag då mottas på s k "fel" sätt så är det ju inte de jag ska förmedla till. Man kan inte frälsa alla och det är enormt viktigt för mig att coacha dom som vill bli coachade,  att föreläsa för dem som vill bli förelästa för och framför allt hjälpa till med utveckling för den som SJÄLV vill göra jobbet att utveckla sig själv. 

Vi kan ju som ni vet inte skicka maken till gymmet och hoppas att bilringarna på vår egen mage försvinner. Vi måste göra jobbet själva. Alltid




1 kommentar:

  1. Nä' du har så rätt . . . vi kan inte frälsa alla :)
    Och - du ska absolut förmedla ditt budskap på DITT underbara sätt :)
    Fortsätt vara du - för du räcker långt så :)
    Var sann mot dig själv :)
    Kram så länge,
    :D

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...