torsdag 23 augusti 2012

En arbetsvecka a la Livskrafter

Jag fick en förfrågan från en läsare för några dagar sedan om jag inte kunde dela med mig hur en arbetsvecka kunde se ut får någon som har så många olika järn i elden som jag har. Visst kan jag det.

Jag har sällan, eller aldrig, vanliga traditionella arbetsveckor som många andra har. Många skulle nog kalla det både ovisst och spretigt, och det är just vad det är också. Det passar mig utmärkt att ha en tillvaro som ser ut så. Jag behöver utrymmet för att utvecklas och ge plats åt den som är jag i grunden. Jag lever min dröm på flera plan och ÄLSKAR min tillvaro. Jag har möjlighet att plocka fram den bästa versionen av mig själv.

Nåväl mina arbetsuppgifter hoppa mellan målande konstnär med en atelje i Masthugget, föreläsare som reser runt och möter intressanta människor, coach och inspiratör som coachar både privat och på företag, lärare på Akademi Coachstjärnans Utbildningscenter, författare, servicekoordinator och kursledare. Ja jag hör ju själv att det låter lite mycket men det är så min tillvaro är upplagd.

En typisk vecka kan se ut som följer:


Att vandra utmed havet och samla inspiration gör själen gott
Måndag. Kliver upp tidigt som vanligt och börjar dagen med en promenad med min hårige vän i Slottskogen eller utmed havet. Inspiration samlas inför dagens utmaningar. Sen bär det av till Akademin Caochstjärnans Diplomeringskurs här i Majorna. Arbetsdagen börjar då 08.00 och håller på till 19.30 eftersom vi efter avslutad kursdag också har en infoträff för människor som anmält sitt intresse för kommande kurser.

Tisdagen. TIllbaka till diplomeringskurser på Coachstjärnan. Slutar ca 17. Här är ofta hjärnan totalt slut och jag bara slappar hemma i soffan i en enda hög alternativt blir det en ensampromenad för att tömma hjärnan. Ibland har jag här ett coachsamtal inbokat med en klient vid 20-tiden via telefon


Tavlorna står högt och lågt i mina lilla kreativa atelje i Masthugget
Onsdag. Tar en sovmorgon och sover ÄNDA till kl 07.00 :) Promenerar som vanligt för att möta dagen med vinden i håret och doft av naturen. Sen beger jag mig av upp till min lilla atelje och avverkar någon beställning eller skapar något nytt som jag fått inspiration till och som jag bara måste få förmedla genom en målning. Ofta hamnar jag i ett kreativt flow och blir kvar här till eftermiddagen. Knallar sedan hem genom Slottskogen och stannar nästan alltid vid en liten tjärn och filosoferar innan jag går hem till vardagssysslor och familjeliv
Min egen lilla tjärn i Slottskogen där jag brukar
 filosoferar över livet
Torsdag. Möter mig själv och naturen på en sten invid havet. Mediterar lite för att skapa balans. Sätter mig bekvämt och fyller upp med kaffe latte, tända ljus och en stimulerande rökelse och så rakt in i mitt skrivande av boken och bloggen. Skriver inte hela dagen för det orkar jag inte mentalt. Slutar ofta (eller pausar) efter ungefär fyra timmar. Kör lite administrativt arbete som rättning av hemuppgifter från diplomeringskurser, fakturering, mailhantering, uppdatering FB och marknadsföring

Fredag. Tar ledigt på förmiddagen för att hämta in mig själv och skapa utrymme för mina egna funderingar, kreativiteten och njutning av livet helt enkelt. Sånt är ju så viktigt för mig. Fikar gärna på nya sköna fik eller umgås med mina små prinsar och barn, läser böcker eller besöker något intressant kulturellt evenemang. Skriver eventuellt lite på kvällen just bara därför att kreativiteten kommer igång när jag lämnar tid och utrymme för den att blomstra. På eftermiddagen kan jag ha ett coachsamtal inbokat med en högt uppsatt direktör eller ett coachsamtal via telefon med en klient som vill bli coachad med en bas från Lagen om Attraktion

Lördag och Söndag. Här kan såväl coachsamtal som målning eller administrativ hantering stå på agendan. Mina arbetsveckor löper nämligen inte bara fr månd-fred. Jag kan också har en föreläsning inbokad här som äger rum här i Göteborg, Västervik Malmö eller någon annan spännande plats. Jag älskar att resa och möta nya människor så det gör jag med glädje.

Jag har som du märker vissa fasta hållpunkter annars äger jag rätt mycket av min egen tid. Nästa vecka kan jag sedan tillbringa fr söndag till fredag i Stockholm på en diplomeringskurs hos Akademin Coacstjärnan i huvudstaden, för att sedan nästa vecka tillbringa nästan alla dagar i ateljen med vissa avstamp för klientsamtal både på telefon och live däremellan.

Jag kan också bestämma mig för att jag stänger av allt arbete i tre dagar och bara ÄR därför att mitt vildhjärta behöver det.

Ja så kan en vanlig arbetsvecka se ut för mig och mina göromål. Spretigt, upp och ner, hit och dit och alldeles alldeles uuuunderbart.

Ha det gott allesammans och berätta gärna hur era arbets- eller levnadsveckor kan se ut. Det är berikande att dela med sig och ta del av andras liv. Det tycker i alla fall jag, men så är jag ständigt livsnyfiken också

Love och omtanke

14 kommentarer:

  1. Härligt med massa olika göromål som inbringar inkomst. Kreativt och nyskapande! Att sedan ha friheten att ge sig själv andrum och tid att hämta in sig själv måste vara guld värt.

    Vart befinner jag mig då? Jo, ska ner till jobbet idag för samtal och planering för möte nästa vecka med fk, arbetsprövning står på tapeten. Erbjudandet står mellan gymn, undervisning eller stödmatte för vuxen elever. jag lutar åt gymn. för där är jag trygg. Jag vill komma tillbaka så sakteliga i något jag känner till och vet hur jag ska lägga upp det. Allt för att få utrymme och energi kvar till min sidoverksamhet som jag vill starta upp. Jag vill regga firma, trycka upp kort av mina foton och börja sälja. Jag håller på att skriva en bok. Detta vill jag ha mer utrymme för framåt. Hur mycket tid jag kommer komma upp i som lärare vet jag inte nu. Men jag vill tillbaka för att kunna söka nya vägar som frisk och inte ha en sjukdom som bromsar mig. Jag har en önskan om att flytta till Göteborg också. Det drar i mig, mer och mer varje dag.

    Ja, så ser min plan ut. :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för att du delar med dig MarieLouise. Låter som om du ändå är i ett spannande flow just nu som leder till förändring utveckling och intressanta insikter.
      Lycka till och kram till dig
      Emma

      Radera
  2. Svar
    1. Ja det var lite kul eftersom jag fått förfrågan om jag kunde dela med mig hur en vecka kan se ut i min värld

      Radera
  3. Vilket härligt galet givande kreativt inspirerande liv :)
    kramar//Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi...ja jag har en underbar tillvaro och arbetssituation
      kram

      Radera
  4. Vad härligt med sådana arbetstider!
    Frihet på egna villkor. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har det underbart. har flera gånger försökt anpassa mig in i en mer rutinartad tillvaro och arbetssituation men nej, det funkar inte för
      mig helt enkelt

      Radera
  5. Jaadu, min livsväg har varit bara sååå jättekrokig o brokig.
    Från min knepiga uppväxt - till en krokig bana som vuxen med krav o ambitioner - fast åt helt fel håll från början.
    Kontor o administration var nog inte min grej :/
    Utbrändhet, skilsmässa o sjukpension - (allt på samma gång)ledde till en ny bana inom HÄLSA och helhetstänk :)
    Mitt liv har absolut inte varit lätt - det har varit kantad av sjukdomar, illvilja och motarbetning till max - men envis som bara jag kan vara, så vände jag det (efter mycke o stor möda) till min fördel :)
    Jag har en fantastisk änglaväninna som flyttat härifrån och till Göteborg - eller strax utanför . . .
    Jag har dig du fantastiska kvinna i G-borg . . .
    Och - just nu ringde en kvinna från antroposofernas Järna, återigen - precis när jag sitter och funderar över min livsväg :)
    Hon frågar o pratar på - jag fattar inte allt, för hon verkar inte vara svensk . . . men jag undrar vad som är meningen :/
    Jag har underbara änglasystrar i Stockholm också - så vad är meningen????
    Jag drar mina underbara änglakort - och får återigen Ärkeängeln Ariels budskap: Spread Your Wings! Håll inte tillbaka just nu. Timeingen är perfekt - och jag är redo att skörda" :)
    Wow, andra gången nu som jag väljer detta kort :)
    Vad är meningen - flytta / stanna här i Viken?
    Relationen med barnen och alla andra ikring mig?
    Mina nu vuxna barn verkar ju faktiskt mest vara irriterade över min existens, sorgligt nog . . .
    Kärleken till Gosvovsan bara växer o växer :)
    Jag undrar så varför denna kvinna ringde just nu - idag :/
    Vad är det hon vill säga mig?
    Är hon nyckeln till min framtid?
    Jag har ju mening och syfte här i Viken också och iaf EN helt underbar änglaväninna, som nog inte skulle gilla min flytt så värst mycke hm :/
    Varje dag när jag är ute och går - stannar jag och pratar med några av dom jag möter, lyssnar o försöker att hjälpa - delar ut visitkort, så att dom kan nå mig - brinner för att hjälpa dom må så bäst som bara är möjligt - som dom är värda :)
    Just nu jobbar jag hemifrån - känns jättebra - att inte vara i störande energier - att till minst hundra procent bara ge det JAG vill och kan ge - utan andra energiers inblandning . att kunna hjälpa i lugn o ro - känna alla krafter som hjälper utan att bli störda.
    Jag vet att jag är på rätt plats o väg - men min plats känner jag är ganska så flexibel - den är där lugnet o kraften finns :)
    Jag tror nog faktiskt att du förstår något så när, vad det är jag försöker beskriva liite hur jag tänker och lever för dig och er andra . . .
    Dina dagar verkar vara så fullspäckade - svårt för mig att klara sådana pass - men vi är ju alla (som tur är) olika :)
    Du är en jordisk ängel, som både har fötterna i myllan i Dalarna och i Götet - behövs fler av dig och dina härliga energier :)
    Kraft o kärlek på dig från mig
    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj...tack för att du delar med dig till oss du härliga sanna människa.
      Ja det är ju bara DU som kan veta vad som är rätt i ditt liv. ofta har vi ju svaren i frågorna vi ställer till oss själva
      Jag kan också bara säga att jag ÄLSKAR Göteborg och har inte ångrat mig en enda minut att jag flyttat hit
      Du är så välkommen att bli västkustbo:)
      kramar och lycka till

      Radera
  6. Åh, vad spännande och kul och inspirerande att läsa!!! Ja, du har verkligen ett spännande liv. Skönt med friheten! Ditt liv inspirerar mig till att förändra mitt. Mitt är måndag till fredag 8-17 på kontor. Tryggt. Men tråkigt. Tusen tack för ditt fina inlägg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för att jag fick möjlighet att dela med mig
      Jag lever min dröm på flera plan. Jag har många gånger varit rent ut sagt skiträdd när jag tagit beslut på vägen framåt men gått ändå. Det har inte alltid varit lätt men det har alltid varit rätt
      Du kan också leva din dröm...det är jag säker på
      Lycka till
      kram

      Radera
  7. Det låter som ett härligt liv, fyllt av härliga kombinationer.. gillar att du stannar till vid tjärnen.. ibland är jag sämre på att stanna upp på det viset.. tänker mest under promenaden i sig. Men har lite längtan efter mina träd som vilar vid vatten nu så jag ska besöka dem när jag får chansen..

    En stor kram från Liv

    SvaraRadera
  8. Hej! Snubblade in på det här inlägget för att jag håller på och bygger ett bokförings/faktureringsprogram och kollade om någon av de bloggar jag läser skrivit om fakturering. Säg till om du skulle ha lust att testa vårt program. Då kanske lite mindre av torsdagen hade gått åt till just det :)

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...