tisdag 8 december 2015

Inspirerande livssamtal med Rose-Marie Lewicki

Så var det dags att möta en av mina inspirerande vänner igen. Ett inspirerande livssamtal med någon som lämnat spår i mig och som jag tror också kanske kan göra det samma i Dig. Varsågod här kommer en intervju med Rose- Marie Lewicki. En sprudlande stjärna som kommer från samma lilla by som jag i södra Dalarna




*Berätta lite om dig själv. Vem är Rose-Marie? 
Åh, ja, vem är jag? Det finns så mycket att säga! Om man ska beskriva mig lite kort kan jag säga att jag är en glad och positiv kvinna som verkligen njuter av livet! Jag blir 42 om några månader och tänker mig att jag ska leva tills jag blir minst 100! Samtidigt vill jag ta vara på varje dag som om den vore den sista så jag försöker leva fullt ut varje dag. Jag lever just nu ensam i mitt lilla drömhus på landet utanför Uppsala, mitt i skogen och naturen. Jag arbetar som egen företagare som Fristående hudvårdskonsult och Sales Director för hudvårdsmärket Mary Kay och bara älskar det! En av mina passioner i livet är att hjälpa andra nå sina mål och drömmar och att utvecklas till den individ hon vill vara och det får jag verkligen möjlighet att göra i mitt jobb. På fritiden älskar jag att pyssla och ha det vackert omkring mig. Inredning och trädgård är några av mina nuvarande intressen och det lägger jag också rätt mycket tid på. Jag tror att andra ser mig som modig som har vågat gå min egen väg och göra det jag känner är rätt för mig. Jag hoppas att jag i och med det kan vara en inspiration för andra att också våga gå sin egen väg och göra det de drömmer om. Vi kan så mycket mer än vi tror. 

*Vad är viktigt för dig i livet? 
Att vara glad och ha en positiv livssyn, ha balans och harmoni i livet, att må bra både fysiskt och mentalt. Att stanna upp, dofta på rosorna och njuta av livet, det som ges här och nu. För mig är det viktigt att kunna se det positiva även i negativa situationer. Det hjälper mig ta mig ur negativt mycket snabbare och är mer hälsosamt för alla inblandade. Jag tror på att för att kunna hjälpa andra måste du själv må bra och det försöker jag leva efter så långt jag kan. 

*Hur har vägen fram till ditt nuvarande yrkesval/liv sett ut? 
Det finns en röd tråd genom hela mitt yrkesliv även om det kan se ut som att det är vitt skilda saker jag arbetat med. Från juristlinjen och färdig jurist, via bank och en framgångsrik karriär med öppna dörrar till nästan vad som helst i banken, till hudvård och makeup. Den röda tråden ligger i viljan att hjälpa andra och viljan att vara med och skapa miljöer för människor där de tillåts växa och bli den individ hon vill vara och ta fram sin inre potential och att se det vackra i alla människor. Jag började sommarjobba på bank i Uppsala under min studietid på juristlinjen i Uppsala. Jag tyckte att det var en mycket bra arbetsplats som jobbade med människor och affärer på ett sunt och bra sätt. När jag hade tagit min examen bad jag om att få jobba kvar och cheferna tyckte det var en bra idé. Under min tid på banken har jag fått göra många spännande, roliga och utvecklande saker. Jag har haft en fantastisk närmsta chef hela tiden som har stöttat mig, sett mig och låtit min inre potential komma fram. Dock såg jag många andra som inte alls hade det lika bra som jag och jag mådde periodvis väldigt dåligt över det. Jag var ofta arg, ledsen och frustrerad över hur det kunde se ut inom organisationen och även i kundmötet. Jag funderade allvarligt att söka mig till andra branscher men eftersom jag personligen hade det så bra så valde jag att stanna kvar i tryggheten. När jag för 9 år sedan var gäst på en spastund med Mary Kays hudvårdsprodukter kunde jag aldrig för mitt liv tro att det skulle förändra både min karriär och min livsväg. Från första stund förstod jag att det var ett företag som var väldigt genuint i sina värderingar och hade ett klokt och bra arbetssätt. Eftersom jag då var affärsutecklingschef i banken såg jag möjligheterna med att starta en ny hobby där jag kunde komma åt Mary Kays affärskoncept och ta godbitarna in till banken så att banken kunde bli bättre. Vid den tiden kände jag också att jag behövde ha en rolig hobby in i mitt liv så att jag inte jobbade jämt. Jag tyckte också att det skulle vara roligt att få umgås med lite härliga glada goa tjejer och även få bra hudvårds- och makeupprodukter för eget bruk. Jag såg snabbt att Mary Kays affärs- och karriärmöjlighet var fantastisk och jag bestämde mig för att gå vidare i företaget. Efter 2 år tog jag steget att bli Sales Director. Jag bara älskar det faktum att jag kan befordra mig själv, ge mig själv löneökning och bestämma helt och hållet mina arbetstider, när jag ska vara ledig och när jag ska jobba. Jag behöver inte fråga någon om lov. Jag bara älskar det! Som Sales Director jobbar jag som ledare och coach för andra konsulter i Mary Kay. Självklart servar jag också mina egna kunder och ser till att de är glada och nöjda med sina hudvårdsprodukter och makeup. 


 

Hur samlar du energi? 
Jag får faktiskt otroligt mycket energi av mitt arbete. När jag pratar med de kvinnor jag coachar och hör hur de tagit ett litet steg, det ger mig otroligt mycket energi. När jag ser kvinnor på en hudvårdsstund tycka lite mer om sig själva, det ger otroligt mycket energi. När jag går på våra konferenser och utbildningar, wow! Det ger sjukt mycket energi! Då är jag ostoppbar! Och nu när vi dessutom gör rekordresultat och klarar stora mål är jag så sjukt taggad att det inte är klokt! Det är så roligt att jobba mot ett mål och se hur vi klarar det tillsammans. Det triggar mig massor och ger mycket energi. Men självklart behöver jag också vila. Då samlar jag energi genom att vara ute i trädgården, träna, goda samtal med nära vänner och se till att vara i vackra miljöer. Att inte göra något alls är också viktigt. Jag fyller mig själv varje dag med tacksamhet för det jag har och den jag är. Det gör jag flera gånger varje dag. Stannar upp och njuter där jag är. Jag kan göra det hemma, jag kan göra det i bilen på väg någon stans. Jag kan göra det i affären, ute i naturen. När jag vaknar och när jag går och lägger mig. Jag har så mycket att vara tacksam över. Jag är så rik. Vi alla är väldigt rika faktiskt. Vi har tak över huvudet och kan äta oss mätta. Se hur det ser ut i världen så är det väldigt många som inte har det. Jag är så otroligt tacksam över det liv jag fått. 

*Berätta om ett "magic moment" i ditt liv som påverkat dig i positiv riktning. 
Det största magiska tillfället är när jag fick tillbaka kontakten med min pappa. Jag har levt nästan hela mitt vuxna liv utan kontakt med pappa och det har såklart påverkat mig enormt. Jag har såklart fått använda min styrka men det har också påverkat mig negativt i mina relationer till andra människor. Mer än jag tillåtit mig känna efter under alla år. Nu har vi en enormt fin relation och jag är så tacksam över det! Det har betytt otroligt mycket för mig. Nu känner jag mig hel och fylld av kärlek och jag saknar verkligen ingenting. Det är det mest magiska som hänt i mitt liv. Sedan finns det många fler magiska stunder i livet. Allt från det lilla vardagliga när jag vaknar på morgonen och tittar ut genom sovrumsfönstret och ser naturens magi därute, till stora händelser av tex framgång i jobbet. Allt detta positiva samlar jag på mig och tar fram när jag behöver det lite extra som när det är lite tungt.
*Hur tacklar du motgångar på bästa sätt?
När jag drabbas av motgångar tänker jag alltid: Ok, vad kan jag lära av detta? Och ”What’s good about this?” är en fras som ofta klingar i mitt huvud. Det hjälper mig att hantera motgångar. Jag har en enormt stark tro på att allt sker av en mening. Jag har en enormt stark tro på att det mesta i livet sker av en mening även om det just där och då kan upplevas helt meningslöst. För mig har det varit så att när det har gått en tid, då har jag trots allt alltid sett en mening med svårigheter jag gått igenom.. Låt vara att detta är en efterhandskonstruktion för att det ska kännas bra och att det blir lättare att leva och det är faktiskt helt ok i min värld. Varför göra saker komplicerat när man kan göra det enkelt?  Måste också tillägga ytterligare ett magic moment. Dagen då jag skrev på kontrakt på mitt hus och flytten från staden till landet. Det har verkligen förändrat mitt liv. Och nu kom jag på en sak till. Det är ju självklart dagen då jag fattade beslutet att säga upp mig från min anställning på banken och satsa på på mig själv på riktigt. Hur kunde jag missa det :)



*Har du någon förebild och vad gör denne speciell för dig? 
Jag har flera förebilder, både kvinnor och män. Flest kvinnor när jag tänker efter. Min mamma var en förebild för mig när jag var yngre och är det såklart fortfarande. Hennes drivkraft att från ingenstans och utan någon som helst formell kompetens, ta över och utveckla ett tvätteri på landsbygden, från ett konkursbo till ett blomstrande företag som gav arbeten till så många, har inspirerat mig att allt är möjligt. Hon sade till mig redan när jag var liten, Rosie, du kan allt du vill. Säger du att du inte kan så vill du inte. När jag var yngre blev jag ofta väldigt sur över den sista frasen. Idag använder jag mammas ord både till mig själv och till människor som kan behöva det för att komma loss. Två andra förebilder är mina två förra chefer på banken, Marie Halling och Gun-Liz Olander. Två starka kvinnor med mycket omtanke, driv och skinn på näsan. Deras ledarskap har inspirerat mig massor. Sedan är såklart Mary Kay Ash själv en av mina stora förebilder. Hon lever inte längre men det som gjorde henne så speciell är hennes mod och klokskap, att hon vågade ta sina sista sparade pengar till att starta ett företag för kvinnor. Dessutom med den gyllene regeln som bas när alla förståsigpåare talade om för henne att det inte kommer att fungera. Hon har fått många priser för det hon har gjort för kvinnor, affärsvärlden och omvärlden. Hon citeras ofta framförallt i USA och hennes företagsidé kopieras ständigt av andra. Det hon visste då är sådant som många idag framför som nya idéer och modernt tänk. Idag pratas det tex väldigt mycket om balans och mindfulness som kontrast till det snabba och hysteriska som råder. Det grundade hon sitt företag på för över 52 år sedan. Hennes mod, att hon startade sitt företag när hon själv var närmare 50 år på -60-talet i USA, när kvinnorna i princip var borträknade från karriär och arbete, efter att ett helt yrkesliv ha upplevt hur det är att vara kvinna i arbetslivet, är också något jag beundrar. Det var inte bara glastak på den tiden, det var rejäla järnbalkar för kvinnor att göra karriär. Och hennes enorma generositet med allt hon och företaget ger tillbaka till samhället i form av välgörenhet. Jag vill också nämna Nelson Mandela för hans klokskap, ödmjukhet, värme och omtanke om andra människor och hans förmåga att låta kärleken segra över hat och bitterhet trots det han fick utstå. Sedan finns det väldigt många vardagshjältar runtomkring mig. Människor som följer sitt hjärta, står upp för vad som är viktigt, godhjärtade människor som helt osjälviskt hjälper andra. De är också förebilder för mig. Och människor som tar sig förbi, igenom eller över sina hinder och går mot sin dröm, det inspirerar mig massor. Om du fick möjligheten att ge dig själv ett livsråd som barn, vad hade du velat säga till dig själv då? Älskade vän, ditt liv kommer att bli fantastiskt! Var inte rädd, var inte orolig. Allt löser sig och allt kommer att gå bra. Våga kasta dig ut, lita på ditt inre, följ ditt hjärta. Du kommer att möta människor som inte förstår dig eller tycker som du och det kommer att vara jobbigt emellan åt, men var bara lugn. Det är helt ok och allt kommer att gå bra. Du kan allt du vill! Och säger du att du inte kan, då vill du inte tillräckligt mycket ;) 

*Om du fick ge mina läsare två tänkvärda livsråd, vad skulle det då vara? 
Oj, vad svårt med två råd! Ett är att du är fri att när som helst fatta ett nytt beslut. Många tror att våga prova något nytt innebär livsavgörande beslut. Var inte rädd att bryta gamla mönster som inte ger dig den styrka och energi du vill ha, våga prova nya vägar. Livet är fullt av möjligheter och du kan fatta nya beslut om du inte är nöjd. Men ge dig själv tid och ha tålamod. Det finns inga snabba resultat som håller i längden. Motgångar och hinder kommer, det hör till. Så var uthållig men gå ifrån det som hindrar dig bli den individ du vill vara. Det andra rådet, och det är egentligen det viktigaste är: Du är den viktigaste personen i ditt liv. Du är den enda personen du med 100% säkerhet vet att du ska leva med tills du dör. För att du ska kunna ge till andra, tex dina barn, måste du själv må bra. Och var den förebild du vill att dina barn inspireras av. Har du det tufft, agera såsom du skulle uppmuntra dina barn att agera om de satt i samma situation. Gå från relationer som är negativa och som dränerar. Gör det direkt! Ditt liv är för värdefullt för att läggas på negativt. Pengar och prylar kan du skaffa nytt. Tiden, den kommer aldrig mer igen! Var den förebild du vill att dina barn ska se och inspireras av. Sitter du i dåliga relationer kommer dina barn också att göra det, oavsett vilket råd du ger dem. Var stark och agera för dina barns skull. Och inte bara dina egna barn, utan för alla barn som ser dig. Ha tilltro till att du klarar det. Du är starkare än du tror!

Tack Rosie för att vi fick möjlighet att ta del av ditt liv och dina tankar. Du gör skillnad !

1 kommentar:

  1. Starkt - mycket starkt - Jag blir positivt berörd av Rosie´s styrka och hennes förmåga att dela med sig av den fantastiska energi som finns i henne och runt om henne - Tack för fin läsning... Evi

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...