söndag 27 december 2015

Att bevara någons ord med varsamhet

Så var det då den här tiden på året då jag faller ner i extra mycket melankoli, nostalgi och kärleksmjukhet. Antar att det är högtiderna, minnena och alla traditioner. När den här sinnesstämningen lägger sig som en filt runt själen läser jag mer poesin än vanligt och målar tavlor för att uttrycka det som känns. 

Den här dikten nedan skrev en vän jag lärde känna för flera år sedan genom en poesiförening. Han dog tyvärr alldeles för ung i en motorcykelolycka. Men hans ord lever kvar så länge vi bevarar hans minne och läser hans ord med varsamhet

När blir ett liv en lögn

räcker det att blunda
hålla andan och hoppas
utan att agera

eller måste vi först se
och kanske bevisa
att saker inte blivit
som vi hoppats
då vi aldrig gjorde

är drömmen en lögn
om den inte blir sann
då vi väljer att ej försöka

ljuger jag
om jag avslöjar sanningar
och hör dem likt passerande bilar
dö bort i regnvattenkaskader
försvinna med bakljusen i nattens dis
inför nonchalerande öron
och viker mig

överträder vi gränsen
mellan empati
och självbedrägeri
mellan ovillkorlig kärlek
och ringaktande av Jaget
om vi Älskar andra mer än oss själva

och inte står ut

/Christer Berglin

2 kommentarer:

  1. Ja, jag blir också påverkad.. och liksom lätt berörd (nåja, lättare än vanligt). Mitt hjärta står lite på vid gavel... sen är väl även höstens inre och yttre resa med i spelet när det gäller det och jag ser med spänning på framtiden. Vilken vacker dikt och vad vackert att du bevarar den med varsamhet. När du skrev att han dog i en motorcykelolycka så kunde jag inte låta bli att tänka på en jordenruntvän som inspirerade mig mycket och vi pratade mycket om drömmar och att leva fullt ut.. Han dog också i en motorcykelolycka och jag bevarar hans ord och tankar i mitt hjärta även om vårt möte var kort. Varm kram från Liv till just dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha..ja du har så rätt..man kanske ska uttrycka det "lättare än vanligt" eftersom man har lätt att bli berörd alltid. mer eller mindre. Ja visst är det fint med de där mötena vi gör i livet som påverka oss och lämnar avtryck i själskanterna på olika sätt.
      Varm kram till dig min fina vän
      E

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...