torsdag 11 september 2014

Det är så lätt att tycka på avstånd...och gärna åt andra också

bilden på mig är tagen av mina fina dotter Josephine


Vi får samma dag som vi föds ett liv att ta hand om. En hel saga att utforma så som vi vill ha den.  Ingen säger att det kommer att bli lätt med vi vet undermedvetet att det är en fantastisk gåva som vi måste engagera oss i varenda minut. För det VET barn.
Ändå är det så många som överlåter livslevandet på andra. Vi utplånar oss till förloringsgränsen. Vi lägger liksom ut vårt mående på entreprenad och hoppas att andra kan det där bättre än oss.
Vi inrättar oss i led vi egentligen inte vill befinna oss i. Vi går till arbeten vi vantrivs på och som vi aldrig skulle rekommendera till våra vänner. Vi tillåter oss att bli upprörd på andras beteenden. Vi t o m låter en gammal lärare eller förälders ord från barndomen vara ett smärtsamt rättesnöre genom hela livet. Vi anpassar oss i våra kärleksrelationer och håller ihop "för barnens skull" trots att vi håller på att falla sönder och samman. Vi säger ja trots att hela kroppen pulserar NEJ så högt det går, för vi är ju så rädda att andra inte ska tycka om oss. Det här är bara en bråkdel av vad gemene man här i västvärlden gör med sina liv. Självklart inte alla men alla har en släng av något. Kanske är det meningen, vad vet jag

bilden på mig är tagen av mina fina dotter Josephine

Men vad jag är starkt övertygad om däremot är att det INTE är meningen att vi ska låta rädslor för vad andra ska tycka ska avgöra våra livsval. Jag har också en stark övertygelse om att det är BARA den som är inuti ett liv som vet hur det livet ska levas. De som agerar förstå-sig-påare och talar om hur någon annan ska leva och vilka val den ska göra visar bara att den inte är "hemma" och tar hand om sitt eget liv. Jag tror också att vi måste ha fullt förtroende för att andra gör de val de behöver just nu även om de utifrån verkar märkliga. Det är från MITT perspektiv det verkar märkligt och jag kan omöjligen veta hur någon annans perspektiv ser ut inifrån deras perspektiv.

Ett annan bra tanke att ta med sig är att vara försiktig med råd från någon som inte är direkt involverad i konsekvenserna beslutet resulterar i. Det är lätt att tycka på avstånd. Och gärna åt andra också

Jag tror att vi behöver sluta döma, bedöma och värdera allt och alla. En bra tanke är att låta alla vara som de vill - men inte i mitt liv.
Så också med all denna pajkastning som pågår nu i valtider. Det är som att man tycker att demokrati är viktigt - så länge du tycker som jag tycker. Hur mycket demokrati är det? Då tar vi och mobbar mobbarna och skapar motsättning på motsättning istället för att odla det vi tror på och vill se i samhället. Och på så sätt minska och eliminera det vi inte vill se. Jag tror inte på våld mot våld. Det ökar bara omsättningen av det oönskade. 
Var det du vill se hos andra och lev med dina beslut




Nu tänker jag packa ner lite positivism, närvaro, nyfikenhet och glädje i fickorna och åka på Kungälvsmässan och promota vårt koncept "Team M I G " Ett samarbete som jag startat tillsammans med kollega som går ut på att skapa motivation, inspiration och glädje på arbetsplatser runt om i vårt avlånga land. Hälla lite sköna känslor och stämningar i organisationer helt enkelt.

Kärlek till er alla och kom ihåg att i ditt liv är det du som är mästare. Välj vilka du vill ska ingå och låt de andra gå


6 kommentarer:

  1. Ååh, vilka fina och styrkand ord! Tack ♥♡♥
    Kram/Lotta

    SvaraRadera
  2. precis ett så fint inlägg som jag kan tänkas behöva dessa dagar.. jag hänger kvar ett tag till och läser lite om dig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir om jag kan inspirera
      kram till dig
      E

      Radera
  3. Jag tror det är vanligt att men ger råd utan att ta det minsta lilla steg själv för att hjälpa till i riktning mot just den avsedda förändringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant...så tror jag också att många gör
      kram
      E

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...