måndag 27 februari 2012

"Så himla happy"

Som glädjeinspiratör och motivator får man ofta höra människor säga:

Jag fattar väl att det är bättre att tänka positivt och fokusera på sådant som man mår bra av men hur f-n gör man för att i realiteten styra om tankarna från negativa till positiva?

Ja kanske inte det lättaste men FULLT möjligt, folks. Listen to this:

Om vi tar ett exempel. När jag flyttade till Göteborg så bytte jag plats för mina makeup-grejer. De hade alltid legat i ett antikt skåp på väggen i min gamla lägenhet men nu hade dom plötsligt fått en ny plats i ett golvskåp från IKEA. Vad händer? Jo av gammal vana drar jag självklart varje dag upp dörren på det gamla skåpet som även här fått en plats på väggen. Varför? Gammal inpräntad vana och autopilot.

Samma sak gäller för de tankar vi pratar om här. Din automatiska fokusering ligger instyrd på den gamla vanan att tänka negativt och befara det värsta. Vi behöver inte tänka oss dit - vi faller dit automatiskt för hjärnan hittar så lätt vägen dit. Den är ju väl upptrampad om man uttrycker sig så. Trots att vi vet att "makeup-väskan" inte är där går det per automatik ändå och trots att du vet att du inte vill tänka negativt går du dit per automatik ändå.

Time for change

Som ni kanske redan märkt är det dock något som får oss att styra bort från de negativa tankemönstren en stund. Nämligen när vi är extra glada och på riktigt gott humör.

Gott humör gör att tankarna vågar bryta autopiloten och på eget bevåg trampa upp en ny "tankeväg".

Så istället för att försöka styra om dina tankar (som du säkert redan provat ett antal gånger) är det bättre att träna upp och odla ditt goda humör. Ditt goda humör anger den aktuella attraktionspunkten och drar automatiskt till sig tankar som matchar den känslan. I ditt goda humör bor alltså de goda tankarna, positivismen, inspirationen och impulser till produktiva handlingar som gagnar dig både personligen och yrkesmässigt.



Supereffektiva odlingsknep för att få det goda humöret att blomma

1. Musik. Samla låtar som peppar, lyfter, påminner och gör dig galet skön i själen

2. Vistas med barn och djur. De delar villkorslöst med sig av ren kärlek och glädje

3. Vistas i solen. Njut av ljuset och sup in den generös energin vi alla kan ta del av. Vem blir inte galet glad av vårsolens magiska glans.

4. Böcker. Samla på dig böcker som inspirerar.

5. Inspiratörer. Skaffa dig ett nätverk av människor som inspirerar dig. Om du inte kan känna dom personligen kan du följa deras bloggar, klippa ut bilder och spara, köp deras böcker, se deras filmer eller följ dom på Facebook, whatever, använd fantasin här. Är det grannen så är det bara att försöka skapa kontakt och bli vän med din inspirerande granne.

När du sedan hittat bra sätt att peppa upp dig själv med dessa "uppåttjack" stanna då upp och BEFINN dig där en stund. Känn hur det känns i kroppen när du mår så här. Försök lagra känslan genom att skriva ner några stödord som påminner om det positiva i känslan detta frambringar. Säg högt för dig själv hur du mår just nu när känslan är på topp. Låt inte det goda bara vara självkalrt och passera förbi. Tryck aktivt på "spara-knappen" och gör dig själv medveten om vad som kan odla ditt goda humör. Bara du vet :)

Det här skapar nämligen nya spår i hjärnan som du lättare kan ta till dig och sedan, hör och häpna, skapa ny vanor, tankar och mönster i hjärnan. Och vad sägs om att hjärnan tar till dessa sköna känslor på autopilot istället för det gamla "det värsta kan hända-känslorna". Inte helt dumt:)

Lycka Till

2 kommentarer:

  1. Ja, ja, ja. Wow tar till mej, så bra.
    Tack.
    Kramen Cecilia

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg och jag vill kasta upp händerna i luften i bergochdalbanan även om jag inte alltid lyckas utan ibland glömmer faktiskt...

    Just nu klurar jag på en livsläxa som kom till mig och vad jag vill lära av den.. ska lyfta det med några av mina vänner och inspiratörer, vars svar och tankar jag litar på för jag behöver perspektiv..

    Kramen

    SvaraRadera