lördag 17 september 2011

Mina känslor förmedlade genom konst


Den här målningen gjorde jag för ett bra tag sedan men den har bott hos min dotter ett tag och har nu kommit hem till ursprunget igen. Jag tycker om den och känslan jag hade som driv när jag målade den. Självklart är tolkningen fri som alltid när det gäller konst men min känsla och inspiration i den här målningen kommer ur SJÄLVKÄNSLA och jag har försökt återskapa känslan av att skapa sig själv en plattform att stå på i livet. Känslan av frihet som uppstår när man har en sann och kärleksfull självbild som inte låter andra nå in och skapa osäkerhet, rädsla och självförakt. Känslan av trygghet i den innersta punkten av en själv. Den som ska stå pall för ett liv med allt vad det innebär av med- och motgångar


Ni kanske funderar över hur jag tänker när en blodstänk klänning kan symbolisera självkänsla. Ja det kan ni väl fundera på om ni vill men jag tänker inte lämna ut den förklaringen/tolkningen för då tar den överhand och färgar er tolkning och det är det sista jag vill. Låt den här målningen vara något helt annat för just Er om ni vill. Det är det som är konstens fantastiska frihet och påverkan.

Och du... Ödsla inte tid genom att tala om stora själar,
bli en själv istället !

3 kommentarer:

  1. Mmmm, idag känner nog sig min själ en aning blodstänkt - tror jag, suck . . .
    Men du målar alltid bara sååå starkt o vacker :)
    Tack för dina målningar och dina ord när själen blöder . . .
    Änglakraft
    :D

    SvaraRadera
  2. Idag var jag hemma hos Chissra och blev så glad när jag såg dina fina målningar, du sprider sån glädje och klokhet genom din konst..

    Kramar i massor

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...